"Blijven zoeken en keuzes durven maken”

“In de afgelopen jaren werkten we met vijf mensen, nu zijn het er nog drie. Van één stoffeerder moest ik door economische redenen afscheid nemen en de ander begon voor zichzelf. De goede tijd is er weer. Het tekort aan goede stoffeerders is een zorg voor veel ondernemers en fabrikanten.” De uitspraak van Roel van der Zanden (48) van Colors@Home tekent hoe hij schakelt tussen zijn winkel in Zeewolde en de ontwikkelingen in de markt. “Ik ben nu op zoek naar een fulltime stoffeerder, want het is interessant om over ontwikkelingen na te denken, maar het werk van vandaag moet wel gedaan worden.”

Personeelstekort in een prachtig vak

“Wanneer wij geen fulltime stoffeerder in dienst hebben, scheelt dat natuurlijk geld. En wanneer we werken met flexibele inzetbare mensen, is de marge minder, maar krijg je meer rust. En let op: wanneer vanaf volgend jaar de Wet DBA voor zzp’ers strikter nageleefd wordt, wordt de samenwerking anders. Hij moet meer projectmatig werken en ook voor zijn eigen materialen gaan zorgen.”

Van der Zanden breekt een lans om de oude lts-school weer in ere te

Toolstation versnelt expansie

Met negentien vestigingen is Toolstation in Nederland inmiddels een formule om rekening mee te houden. Zeker als je de plannen kent en weet dat de organisatie via shops, catalogus én webshop al twee jaar op rij met 20% groeit. Met scherpe prijzen, een breed pakket en snelle beschikbaarheid. Niet met service of advies.

Het gaat goed met Toolstation. De keten is zijn Nederlandse netwerk nu hard aan het uitbreiden. In 2006 begon het met vijf winkels: in Leiderdorp, Schiedam, Nieuwegein, Heerhugowaard en Amsterdam. Nadat Travis Perkins de formule in 2012 overnam van BDI ging het hard. In 2015 gingen er drie open. In 2016 en 2017 nog een hel stel waardoor Toolstation nu negentien vestigingen heeft. Marketingmanager Saskia Oosterhuis: “We gaan de expansie in 2018 echt versnellen.” Hoe hard? “Zo hard als we kunnen. Categorymanager Michiel van der Woude rekent voor: “In de UK zijn

Grenzen tussen klussende consument en professional vervagen

Nu de omzetten weer een stijging laten zien voor de doe-het-zelfwinkels en voor de bouwgroothandel, is het goed om te kijken welke ontwikkelingen zich voordoen. Want dat de verdeling van de omzet over de verschillende klantgroepen sinds de crisis ingrijpend is veranderd, is wel duidelijk. In Nederland en in het buitenland zijn er volop ontwikkelingen en initiatieven, waarbij de grenzen tussen de professionals en de klussende consumenten vervagen. Dat geeft bedreigingen, maar biedt ook kansen. In dit artikel zet MIX een aantal ontwikkelingen op een rij.

Noem het ‘fusion’ of ‘blurring’: feit is dat de grenzen in het aanbod en de klantbenadering bij de doe-het-zelf winkels en de zakelijke aanbieders steeds meer vervagen. In het verleden was de verdeling grofweg gezegd dat de doe-het-zelfwinkels zich vooral richtten op de particuliere markten en de groothandels de zakelijke klanten verwelkomden. Die traditionele verdeling is steeds meer aan het verschuiven.

Door strategische overnames, nieuwe concepten, andere soorten van dienstverlening en door keuzes te maken in klantgroepen kijkt de bouwgroothandel steeds meer naar

Een concurrerende franchisenemer op de hoek?

De beslissing van Maxeda om de Formido-formule te staken, heeft nogal wat gevolgen. Ondernemers die Formido willen blijven, zien hun formule verdwijnen. Anderen kunnen Praxis worden, maar krijgen te maken met bestaande Praxis-winkels in hun verzorgingsgebied. Andersom zien bestaande Praxis-winkels ineens naburige Formido’s veranderen in concurrerende Praxis-collega’s. Valerie Lipman van Poelman van den Broek belicht de juridische kant van die zaak voor MIX.

“De zorgplicht van een franchisegever is een veel­besproken onderwerp. Denk aan de zorgplicht van de franchisegever met betrekking tot omzetprognoses die worden verstrekt. De zorgplicht van de franchisegever kwam de laatste tijd veelvuldig aan de orde in verband met door de franchisegever voorgenomen wijzigingen in of zelfs beëindiging van de franchiseformule. Denk hierbij aan het besluit van de franchisegever om bepaalde winkels om te bouwen of de aan het gebruik van de franchiseformule verbonden voorwaarden te wijzigen. Wat kunnen de franchisenemers in dat geval ondernemen?”

 

Amazon komt met eigen show over huisverfraaiing

Multichannel-retailgigant Amazon, die ook fysieke boekwinkels bestiert, komt dit najaar met een webshow over huisverfraaiing. Een soort van klusprogramma over hoe je het woongenot kunt verbeteren. Die productie is tevens bedoeld om producten aan te prijzen. “Dit heeft vooral tot doel om de jonge doelgroep te bereiken. Dat lukt immers nauwelijks nog met traditionele middelen”, stelt Thijs Broekhuizen, e-commerce specialist en universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Zoals alles wat Amazon doet, blijkt ook dit nieuwe traject tot in de puntjes te zijn voorbereid. De e-commerce gigant werkt voor dit videotraject samen met het productiehuis Kin Community. ‘Overhaul’ is de titel van de webserie, die in totaal zes afleveringen gaat tellen en waar de hoofdrol is weggelegd voor Amerikaanse YouTube-sterren. Een variant dus op de Nederlandse vlogger Enzo Knol.

Youtube-vloggers

De YouTube-vloggers die straks gaan optreden, hebben vooral tot taak om de amusementswaarde en aantrekkelijkheid van de

Brancheringsregelingen voor detailhandel in strijd met Europees recht (II)?

In Nederland weten wij niet anders dan dat niet alle vormen van detailhandel op elke locatie zijn toegestaan. Reden daarvoor is dat niet elke locatie voor elke vorm van detailhandel geschikt is en dat gemeenten veelal het centrumgebied willen beschermen. Concreet gezegd: een bouwmarkt aan de rand van de stad en de kledingwinkel in het centrum. Maar… die regels blijken nu misschien wel strijdig met Europees recht. Arjan Loo zoekt het uit voor MIX.

In een eerdere editie van MIX (juli 2016) stelde ik de vraag of deze beperkingen wel mogen worden gesteld of dat deze mogelijk in strijd zijn met Europese regelgeving. En wat dan de gevolgen zouden zijn. Gelet op recente Europeesrechtelijke ontwikkelingen lijkt over die vragen meer duidelijkheid te komen.

Rechtszaak ‘Stad Appingedam’

De reden voor die vragen was een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de Afdeling) over het bestemmingsplan ‘Stad Appingedam’ van de Appingedamse

In speciaalzaak spelen ze het ‘op de man’

Wilbert van den Berg heeft samen met zijn broer Hans en familielid Bert Huisman een vbs-zaak én een Praxis. Een mooie combinatie. We praten met hem over de kansen van keuzes, de gevolgen van een brand, de combinatie van online en offline, het stellen van prioriteiten en over zijn toekomstperspectief.

Samen met zijn broer Hans (50) en Bert Huisman (65) runt Wilbert van den Berg (53) de vbs-winkel Kesler in Zeist en de plaatselijke Praxis. Of eigenlijk bemoeit hij zich vooral met Kesler, runt Bert de Praxis en werkt Hans op beide adressen mee. De speciaalzaak in het centrum van Zeist bestaat al sinds 1895. Van den Bergs overgrootvader startte hem, zijn opa nam hem over, daarna diens twee schoonzonen en sinds een jaar of dertig staan Wilbert, Hans en Bert aan het roer. Vijfentwintig jaar geleden openden zij in Zeist ook de

Folder nog steeds effectief en volop in beweging

Dertien miljoen Nederlanders lezen wel eens reclamefolders. Daarmee blijft de folder onverminderd populair. Wel is een verschuiving te zien: het aantal digitale folderlezers stijgt, maar dit gaat nauwelijks ten koste van de papieren variant. Door de toegenomen weerstand tegen papierverspilling komen nieuwe initiatieven en online toepassingen in een stroomversnelling. Dit blijkt uit onderzoek van de NOM Folder Monitor 2017.

Gemiddeld leest 55% van de Nederlanders alleen de papieren folder.
In de doe-het-zelfbranche is dit percentage
hoger: 58%.
Zo’n 7% leest alleen digitale folders, in onze
branche is dit 10%.
Van alle consumenten leest 34% de papieren en de digitale variant van de folder.

Wat zijn de ervaringen?

Al ruim twee jaar heeft Decorette shop-in-shopconcepten in Hubo- en Multimate-winkels. Met dit concept bieden de DGN-winkels een nieuw of aanvullend assortiment op het gebied van woninginrichting, onder het label van de Decoretteformule. Wat zijn de opgedane ervaringen en de resultaten van deze strategie? MIX vroeg het aan Angela van Dongen, de formulemanager van Decorette. “Hubo en Decorette richten zich op maatwerk en ontzorgen. Dat gaat prima samen.”

Wat is de stand van zaken van de Decorette shop-in-shops?

‘Eigenlijk heel goed. We hebben momenteel zeven shop-in-shops bij DGN-winkels. De bedoeling is dat er later dit jaar nog drie tot vier Decorette-shops in DGN-winkels opengaan. De winkels die een shop-in-shop hebben, draaien goed. We zien daarbij dat de synergie met het doe-het-zelfaanbod werkt. Maar we zien ook klanten die gericht voor de Decorette-formule naar de winkel komen, al zijn die aantallen kleiner. Andersom zien we dat deze klanten op hun beurt doe-het-zelfproducten bestellen. De twee

Probleemoplosser voor het dagelijks leven

In Duitsland exploiteert de Zweedse winkelketen Clas Ohlson sinds een jaar drie winkels. Het concept is innovatief met een aanbod dat niet alleen uit DIY-producten bestaat, maar ook artikelen bevat die sterk gerelateerd zijn aan producten die in en rond het huis gebruikt worden.

Probleemoplosser voor het dagelijks levenIn mei 2016 opende de Zweedse keten Clas Ohlson zijn eerste Duitse winkel in Hamburg. De twee andere winkels openden in september en november. De winkels zijn geschikt voor klein formaat concepten in binnensteden en bieden een ongebruikelijke productmix voor Duitse klanten. Naast een assortiment aan doe-het-zelfartikelen bieden de winkels namelijk ook kleine elektrische apparaten, glazen, huishoudelijke artikelen en opbergsystemen, schrijfwaren en kantoorbenodigdheden, spelletjes en een beperkt assortiment voor huisdieren. Maar ook een volledige multimedia-afdeling met stekkers en powerbanks, 3D printers en virtual reality brillen vind je

Pagina's

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief