Foutmelding

Het veld Math question is verplicht.

“Familiebedrijf heeft de langste adem”

Cees Koelewijn nam vorig jaar afscheid van zijn franchiseformule. Zijn omzet liep terug en hij kon niet wachten op een koersverandering van zijn club. Dus bouwde hij zelf zijn winkel om tot Okee’s Bouwwarenhuis. Samen met zijn interieurbouwbedrijf is het nu een bouw- en woonwarenhuis. Het kostte hem ‘snot voor de ogen’, maar hij ziet zijn omzet weer stijgen. Vooral die in maatwerk en diensten.

In 2016 spraken we Cees Koelewijn al. Toen meldde Transferro hem als nieuw lid, terwijl hij bij DGN ook nog een contract had. Het was een hectische tijd voor de winkelier uit Zeewolde. Een jaar eerder stopte zijn vader – Bart – plotseling met de zaak. Hij vroeg Cees (46) of die zin had om er mee door te gaan. De winkel was aanvankelijk een Doeland in Hoevelaken, verhuisde later naar Zeewolde en werd daar toen Multimate. Cees was al jaren actief als interieurbouwer, verdiepte zich drie maanden in de

“Het gaat om scherper kiezen”

De nieuwe Karwei in Amsterdam is de derde winkel en de flagshipstore van het nieuwe winkelconcept. Met focus op wand, vloer, raam en verlichting mikt de keten op een nieuwe klantengroep die zijn huis wil verfraaien.
Karwei biedt hen de stijl van een woninginrichtingszaak en het klusverstand van een bouwmarkt. MIX besprak de ervaringen tot nu toe, de implicaties van deze scherpe keuze en het tempo van de implementatie.

In Amsterdam opende Posthuma een goednieuwe Karwei-winkel van meer dan 4.000 m2. Uiteraard in de het nieuwe winkelconcept – intern noemt Karwei het Q-concept – dat klussen en wonen combineert en mikt op een nieuwe doelgroep. Jongere mensen, vooral vrouwen die hun huis willen verfraaien en combinaties maken van de producten voor wand, vloer, raam en verlichting die Karwei hen daarvoor aanbiedt.

Derde op rij

De

Nieuwste Gamma: deels vernieuwend, deels oude roots

Met het Focus-concept zet Gamma een nieuwe stap. Anders dan Karwei richt Gamma zich meer op bouwen en klussen en minder op decoratie. “Er is er nog steeds maar één de grootste verfwinkel van Nederland, maar kroonluchters en dure vloeren vind je hier niet meer.” Voor de zomer gaan de eerste drie testwinkels open, in 2017 volgen er nog twee en in 2018 staan er al twee gepland. “Het tempo moet echt omhoog”, zegt directeur Ron Kloos.

We spreken Gamma-directeur Ron Kloos in Bergen op Zoom, vier dagen voor de opening van de eerste Gamma in het nieuwe concept. Er is dan nog heel veel werk te doen. Vestigingsmanager Art Schäfer is druk met de sluiting van de bestaande winkel aan de overzijde van de Kruisakkers en stuurt een team aan van vijftig man dat de laatste hand legt aan de nieuwbouw. De passie en het enthousiasme spat er vanaf.

Vernieuwend én roots

“Toen we dit nieuwe concept presenteerden, kregen we applaus

Anti-kerntrek beveiliging nu ook verplicht in nieuwbouw

Sinds 1 januari moeten alle nieuw te bouwen woningen in Nederland een voorziening hebben tegen cilindertrekken. Zo hoopt de overheid een slag te slaan tegen inbrekers die met de cilinder- of kerntrekmethode binnen een halve minuut stil en geruisloos in een woning staan. Dat kan voorkomen worden, met veiligheidsbeslag SKG**® of SKG***® met cilindertrekbeveiliging of een cilinder SKG***®. Het aanbod aan gecertificeerde producten nam de laatste jaren toe.

Dertig seconden, voor een inbreker met een poeli­trekker is het genoeg om het slot van een woonhuis te openen. Kerntrekken is als modus operandi sinds eind 2010 onder inbrekers in zwang. Met dank aan het slotenmakersgilde overigens, dat de poeli-trekker ontwikkelde en sinds 2006 inzet om mensen te helpen die hun huis niet meer in kunnen.

Kerntrekken is vanuit het perspectief van een inbreker een ideale manier om een slot te openen; de techniek is snel en geruisloos. Bij kerntrekken trekt een inbreker de cilinder of de kern van

trends en ontwikkelingen

Alle huidige trends en noviteiten op het gebied van outdoor zijn begin september te zien op de spoga+gafa tuinbeurs in Keulen. Deze internationale tuinbeurs waarbij ruim 2.000 exposanten aanwezig zijn, is specifiek gericht op de vakhandel.

Vorig jaar becijferde marktonderzoeker GfK dat 33% van alle Nederlanders iets wil veranderen in zijn of haar tuin of buitenruimte. Consumenten besteden steeds meer tijd in hun tuin, en buitenruimtes of op balkons. Ze zijn op zoek naar producten die kwalitatief goed zijn, gemak geven of trendgevoelig zijn.

Florerende tuinafdeling
Voor de dhz-branche is de tuinafdeling nog steeds één van de groeiende afdelingen in omzet. Veel winkels verbeterden de afgelopen jaren hun aanbod en versterkten daarmee hun aandeel in de tuinmarkt. De tuinafdeling geeft de winkel bovendien meer onderscheidend vermogen door het aanbod aan trendgevoelige producten.

“Ondernemers, hoofd­kantoor, aandeel­­houders: in die volgorde”

Het zijn roerige tijden bij Formido. Blijft de keten bij Maxeda of wordt hij verkocht? Die vraag speelt nu al meer dan een jaar. Ondertussen wordt de formule ‘best een beetje sleets’. En dan ging ook directeur Jan van den Ham plotseling weg. Voor zijn opvolger Frits Voorhout staan de ondernemers nog steeds voorop. In zijn eerste maand aan het roer ontmoette hij veel loyaliteit en de drive om de kansen in de markt te verzilveren.

Laten we niet om de hete brij heen draaien. Met welke boodschap is Frits Voorhout aangesteld als algemeen directeur van Formido Bouwmarkten? Moet hij de formule verkoopklaar maken? “Nee hoor. Er ligt geen briefje met een specifieke opdracht. Het was heel simpel. Jan van den Ham nam afscheid en Maxeda’s CEO Colleau zocht een plaatsvervanger met ervaring binnen dhz. Ik was na een aantal maanden interim werk bij Intergamma beschikbaar en ben aangesteld om Formido te leiden, ongeacht welke koers Maxeda voor Formido kiest. Uiteindelijk wordt daar de richting besloten. Het kan

Tweede Bauhaus, op naar de zestien

Trots was Johannes Harter bij het openingswoordje van zijn tweede winkel in Nederland: Bauhaus Twente. Als Buitenland-directeur van het Zwitserse Bauhaus heeft hij veel vertrouwen in Nederland. Ons land is ‘hot’, in zijn beleving. “Overal waar je een pijltje op de kaart gooit, tref je een gebied vol koopkracht.” En al die bouwmarktmeters in ons land dan? “Vol? Welnee, voor ons concept is er heel veel ruimte.”

De winkel in Hengelo is de vijfde die Bauhaus deze maande opende: na Kopenhagen, Tallinn, Valencia en de tweede in München. Het gaat hard met de expansie. Operationeel manager Herwin Oost vertelt dat hij voor Nederland nu zestien locaties op zijn lijstje heeft. Dat is inclusief Groningen en deze in Hengelo. Venlo en Den Hoorn – bij Delft – gaan waarschijnlijk al in 2018 open. Amersfoort en Haarlem volgen kort daarna, zegt Harter. Eén of twee vestigingen per jaar. Retailwatching repte ook van ‘werk achter de schermen aan Arnhem en Rosmalen’.

Inspirerende MIX’ Nationale DHZ Sessie 2017

Op woensdag 15 maart 2017, ook de dag van de Tweede Kamerverkiezingen, vond de MIX’ Nationale DHZ Sessie weer plaats. Zo’n 200 toppers uit dhz-retail en -industrie hoorden hoe je de consument kunt verleiden.

Dagvoorzitter Tom van ‘t Hek bekeek, samen met de sprekers, de consument van verschillende kanten. Zo liet GfK’s Berry van Oosterhout, zien hoeveel kluseuro’s de consument het afgelopen jaar besteedde. 2016 was het tweede jaar op rij dat de dhz-sector weer groeide. Er is € 3,4 miljard gerealiseerd en 3,9% groei. Volgens Van Oosterhout bleef de spanning tussen traditioneel en online in 2016 en zal dat ook dit jaar zo blijven. “Onderzoek onder consumenten toont aan dat 56% niet wacht met een aankoop tot dat het item in de aanbieding is.

Beter dan je concurrent?

Uiteraard wil je je eigen producten of diensten onderscheiden van die van je concurrenten. Het kan interessant zijn je eigen producten of diensten in een reclame te vergelijken met de producten of diensten van een concurrent, om zo de consument te overtuigen. Dergelijke vergelijkende reclame is toegestaan, mits je aan een aantal voorwaarden voldoet.

Vergelijkende reclame

Je kent de voorbeelden vast wel van de vele reclames waarin de producten of diensten van concurrenten met elkaar worden vergeleken. Bijvoorbeeld op het gebied van prijs of kwaliteit. Soms wordt de naam van een concurrent in een reclame expliciet genoemd, soms is het een zogenaamde anonieme vergelijkende reclame. In dat geval hoor je de naam van een concurrent niet expliciet, maar kan je wel raden om welke concurrent het gaat. Ook uitlatingen als ‘de grootste’ of de ‘goedkoopste’ zijn vergelijkende reclame. Dit soort

Verhoog je omzet met neuromarketing

Tijdens de DHZ Sessie nam Tim Zuidgeest van SST de aanwezigen mee in de wereld van de neuro­marketing. Dat deed hij aan de hand van praktische voorbeelden en door het geven van do’s en don’ts waar de aanwezigen direct hun voordeel mee konden doen.

“Viel het u op dat ik van links het podium opkwam? Dat deed ik expres. Het blijkt namelijk dat wij alles dat van links komt, zien als iets goeds. Alles wat van rechts komt, beoordelen we als slecht. In de Verenigde Staten is daar in een rechtszaal onderzoek naar gedaan. Onderzoekers keken of er een relatie was tussen of iemand van links of rechts binnenkwam en het oordeel van de jury. Wat bleek? Een jury achtte de verdachte vaker schuldig als deze van rechts binnenkwam. Ook in de toneelwereld wordt dit

Pagina's

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief