Wat zijn de ervaringen?

Al ruim twee jaar heeft Decorette shop-in-shopconcepten in Hubo- en Multimate-winkels. Met dit concept bieden de DGN-winkels een nieuw of aanvullend assortiment op het gebied van woninginrichting, onder het label van de Decoretteformule. Wat zijn de opgedane ervaringen en de resultaten van deze strategie? MIX vroeg het aan Angela van Dongen, de formulemanager van Decorette. “Hubo en Decorette richten zich op maatwerk en ontzorgen. Dat gaat prima samen.”

Wat is de stand van zaken van de Decorette shop-in-shops?

‘Eigenlijk heel goed. We hebben momenteel zeven shop-in-shops bij DGN-winkels. De bedoeling is dat er later dit jaar nog drie tot vier Decorette-shops in DGN-winkels opengaan. De winkels die een shop-in-shop hebben, draaien goed. We zien daarbij dat de synergie met het doe-het-zelfaanbod werkt. Maar we zien ook klanten die gericht voor de Decorette-formule naar de winkel komen, al zijn die aantallen kleiner. Andersom zien we dat deze klanten op hun beurt doe-het-zelfproducten bestellen. De twee winkels die

Probleemoplosser voor het dagelijks leven

In Duitsland exploiteert de Zweedse winkelketen Clas Ohlson sinds een jaar drie winkels. Het concept is innovatief met een aanbod dat niet alleen uit DIY-producten bestaat, maar ook artikelen bevat die sterk gerelateerd zijn aan producten die in en rond het huis gebruikt worden.

Probleemoplosser voor het dagelijks levenIn mei 2016 opende de Zweedse keten Clas Ohlson zijn eerste Duitse winkel in Hamburg. De twee andere winkels openden in september en november. De winkels zijn geschikt voor klein formaat concepten in binnensteden en bieden een ongebruikelijke productmix voor Duitse klanten. Naast een assortiment aan doe-het-zelfartikelen bieden de winkels namelijk ook kleine elektrische apparaten, glazen, huishoudelijke artikelen en opbergsystemen, schrijfwaren en kantoorbenodigdheden, spelletjes en een beperkt assortiment voor huisdieren. Maar ook een volledige multimedia-afdeling met stekkers en powerbanks, 3D printers en virtual reality brillen vind je

Maxeda trekt stekker uit Formido

Maxeda gaat Praxis versterken met de winkels van Formido. Dat is de lezing van de formule-move die de retailer onlangs bekend maakte. Ondernemers krijgen een individueel aanbod en voor degene die bij Praxis passen, betaalt Maxeda de volledige ombouwkosten, exclusief de oude en nieuwe voorraden. Wat zijn de haken en ogen van deze operatie en wat kan het belang van Maxeda zijn?

Allereerst: de aandeelhouders van Maxeda zijn niet per se retailers maar ‘private equity’. Durfinvesteerders die het eigendom eigenlijk in hun maag gesplitst hebben gekregen van de vorige eigenaren, hun schuldenaren. Deze eigenaren van Maxeda willen Praxis en Formido verkopen, dat is geen geheim. Maar de kopers staan kennelijk niet in de rij.

Wie koopt een franchiseclub?

Voor Formido vindt Maxeda waarschijnlijk lastiger een koper dan voor Praxis. Formido is namelijk een franchise-club en daar zitten niet alle kopers op te wachten. Want

GfK-cijfers 2.0

GfK herziet haar Universum van de DHZ-retail. Berry van Oosterhout legt uit waarom.

‘2.0’ is een gevleugeld begrip geworden in deze tijd van snelle informatisering; van oorspronkelijk de vernieuwde versie van een softwarepakket nu als begrip voor een vernieuwde aanpak. Met GfK 2.0 doelen we ook op die vernieuwde aanpak.

Een breuk in de vertrouwde routine die al snel leidt tot de verzuchting: ‘Vroeger was alles beter…’ Vroeger is de vorige eeuw; dat lijkt ver weg, maar is slechts een periode van zeventien jaar. Vroeger was de wereld veel overzichtelijker, dachten we, juist omdat ons het overzicht ontbrak. We

Van Formido naar Praxis: past de puzzel?

Onlangs werd de franchisenemers van Formido medegedeeld dat de Formido-formule ophoudt te bestaan. Moeder Maxeda wil het merendeel van de Formido-winkels ombouwen naar de Praxis-formule. Een grote verandering voor de Formido-ondernemer. Maar is het merendeel van deze bouwmarkten eigenlijk wel geschikt om als Praxis te worden geëxploiteerd? Marshoek zocht het uit.

“In een aantal marktgebieden zijn Formido en Praxis elkaars directe concurrenten. Verder is het maar de vraag of de diverse marktgebieden wel geschikt zijn voor een Praxis-winkel. In dit artikel analyseert Marshoek hoeveel Formido-winkels geschikt zijn voor een ombouw naar de Praxis-formule op basis van de kenmerken van de locaties en hun marktgebied. In deze analyse kijken de retailexperts van Marshoek onder andere naar oppervlakte van de winkels, het concurrentieveld en het marktgebied.

Oppervlakte winkels

De Praxis-formule heeft een bepaalde

“Continuïteit belangrijk voor de hele keten”

De aandelen van THR zijn definitief verkocht door Reesink aan een groep private investeerders. THR-directeur Mirjam Karmiggelt moest hun naam geheimhouden. Intussen geeft interim-directeur Holtman toe dat THR steken liet vallen, maar zweert hij vertrouwen in de visie en strategie van THR 3.0. Ook Husqvarna – een van de grootste leveranciers – speelt een sleutelrol, zo blijkt.

Nu de deal definitief rond is, maakt THR bekend dat haar nieuwe aandeelhouders ‘partners met hart voor DHZ’ zijn. Het officiële bericht luidt: “Op 13 juni jongstleden werd gemeld dat er een principe overeenstemming was om de aandelen THR B.V. te verkopen aan een groep private investeerders. Afgelopen dinsdag 4 juli 2017 is de overname van de aandelen THR B.V. afgerond. Royal Reesink heeft hierbij al haar aandelen in THR B.V. verkocht.” En: “De overname stelt THR B.V. in staat mee te groeien met de huidige gunstige marktomstandigheden, waardoor THR B.V.

Intergamma zoekt meer grip

Intergamma heeft als doel om leider te worden
in de grotere doe-het-zelfsector plus huis en tuin.Meer ‘grip van Intergamma’ en een nieuwe structuur zijn nodig voor meer slagkracht om de opgestelde strategie in de praktijk te brengen. Een mogelijke exit van Van Neerbos Bouwmarkten kan voor een stroomversnelling zorgen op dat gebied.

Gamma-directeur Ron Kloos zei bij de opening van de nieuwe Focus-Gamma in Bergen op Zoom dat het tempo omhoog moet. Over de (>20) winkels die nog twee generaties achterlopen zei hij: “Die winkels mochten nog even wachten, maar er komt een moment dat we niet meer wachten.” De meeste van die winkels zijn van één franchisenemer: Van Neerbos Bouwmarkten. De megafranchiser die al een tijdje niet meer in alle winkels investeert en misschien wel zint op een vertrek bij Intergamma

Dominantie afgrendelen

Bouwmarkt trekt steeds meer verlichtingsomzet naar zich toe

Bouwmarkten en verlichting riepen vroeger vooral associaties op met simpele plafondlampen en inbouwspotjes. De dhz-sector maakt sinds een paar jaar echter een enorme inhaalslag. Het aantal strekkende meters lichtbronnen steeg dankzij de Led-opkomst fors, terwijl de consument de bouwmarkt vaker selecteert als aankoopplek voor decoratieve verlichting. De omzet van de verlichtingsspeciaalzaak staat onder druk, de bouwmarkt lijkt daar volop van te profiteren.

Voor de meest recente vergelijkingscijfers van deze sector moeten we alweer een tijdje terug in de tijd. Naar 2015 om precies te zijn. Toen bedroeg de totale besteding aan lampen en decoratie € 709 miljoen, wat omgerekend neerkomt op €92 per huishouden, volgens onderzoeksbureau Panteia. Woondetaillisten nemen daarvan circa € 218 miljoen (excl. btw) voor hun rekening, meldt het Marketingrapport Verlichting 2015. Splitsen we dat nog verder uit, dan loopt de helft van de omzet via verlichtingsspeciaalzaken, terwijl in dat jaar meer dan een kwart (27%) van de totaalomzet in de

Hotspots van Bauhaus

Een paar maanden na de opening van Bauhaus Twente zijn we benieuwd naar de resultaten van die tweede rode megabouwmarkt in Nederland. Cijfers geeft directeur Herwin Oost niet, een rondleiding langs de hotspots op de winkelvloer wel. “Wij leiden niet aan de dwangmatige neiging om alles in iedere winkel hetzelfde te doen.”

“Daar kan ik helaas geen precieze cijfers over geven”, zegt Herwin Oost meermaals als MIX hem vraagt het succes te kwantificeren. We moeten het doen met: “We zijn tevreden”. Met: “Er zit een goede ontwikkeling in” of met: “In Hengelo zijn we nóg beter van start gegaan dan in Groningen.”

De deco-afdeling met de canvas-printer staat hoog op Oosts lijstje van hotspots van Bauhaus. “Bauhaus is meer dan een bouwmarkt. Dat zie je goed terug op deze afdeling.” Ook de verfafdeling, de bouwafdeling met de Solid-Studio

“Familiebedrijf heeft de langste adem”

Cees Koelewijn nam vorig jaar afscheid van zijn franchiseformule. Zijn omzet liep terug en hij kon niet wachten op een koersverandering van zijn club. Dus bouwde hij zelf zijn winkel om tot Okee’s Bouwwarenhuis. Samen met zijn interieurbouwbedrijf is het nu een bouw- en woonwarenhuis. Het kostte hem ‘snot voor de ogen’, maar hij ziet zijn omzet weer stijgen. Vooral die in maatwerk en diensten.

In 2016 spraken we Cees Koelewijn al. Toen meldde Transferro hem als nieuw lid, terwijl hij bij DGN ook nog een contract had. Het was een hectische tijd voor de winkelier uit Zeewolde. Een jaar eerder stopte zijn vader – Bart – plotseling met de zaak. Hij vroeg Cees (46) of die zin had om er mee door te gaan. De winkel was aanvankelijk een Doeland in Hoevelaken, verhuisde later naar Zeewolde en werd daar toen Multimate. Cees was al jaren actief als interieurbouwer, verdiepte zich drie maanden in de

Pagina's

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief