Hornbach: "Bauhaus lijkt wel in ons kielzog te varen. Hun concept lijkt op het onze, ze vestigen zich steeds dichter bij onze winkels. Het is een pittige concurrent."

Twee dagen na de opening van Hornbach in Geleen opent Bauhaus zijn eerste bouwmarkt in Nederland (Groningen). Nota bene met ex-Hornbachinkoper Matthieu Moons als directeur.

Kielzog
Wolfger Ketzler is lid van Hornbachs Raad van Bestuur met de expansie in alle regio's in zijn portefeuille: “Bauhaus is een pittige concurrent die we zeer serieus nemen. Ze zijn zeer agressief onderweg en proberen ons qua winkelconcept te evenaren. Bovendien volgen ze ons in verschillende regio’s die we betreden en vestigen ze zich ook steeds dichterbij onze bouwmarkten. Zo lijkt het wel of ze in ons kielzog varen”, zegt hij letterlijk.

Klanten terugwinnen
In Leipzig ging recent een Bauhaus open naast de bestaande Hornbach. En in het begin merkte Ketzler dat klanten nieuwsgierig waren en overstapten. “Maar we vochten terug en wonnen de klanten terug. Dat gaat in Groningen ook gebeuren, daar ben ik van overtuigd.” Qua concept ziet Ketzler grote overeenkomsten, maar hij vindt dat Hornbach Bauhaus verslaat op service, de beteremedewerkers en op prijs. En met de opkomst van webwinkels wordt dat prijsverschil steeds evidenter, merkt hij fijntjes op. “Da haben wir die Nase vorn”, klinkt het overtuigd.

Ter voorbereiding op de opening van Bauhaus nodigde Hornbach in Groningen alle zzp'ers uit voor een Profi-ontbijt.