Het jaar 2015 ligt alweer even achter ons. Maar de Duitse vakpers vroeg me een terugblik te schrijven op dat jaar. In 400 woorden. Maar er is in dat jaar zo veel gebeurd dat dat nog moeilik genoeg is. Lees maar eens mee wat er allemaal gebeurde.

De groei weer te pakken?

Voor het eerst sinds jaren boekte de Nederlandse DHZ-retail in 2015 weer groei. GfK noteerde een plus van 4,4%. Uiteraard moeten we daar het effect van een 53e verkoopweek in meerekenen. Daarmee komt de sector op een gezamenlijke omzet van € 3,379 mrd. De groei is echter ongelijk verdeeld over de drie winkeltypen die GfK registreert. Bouwmarkten – goed voor 79% van de branche-omzet – boekten namelijk 5,4% groei en namen daarmee de branche op sleeptouw. IJzerwarenwinkels en breedpakketzaken schreven 2% groei terwijl Verf- en behangspeciaalzaken 1% omzetdaling voor de kiezen kregen.

Tegelijkertijd was 2015 een interessant jaar qua branche-ontwikkeling. Hornbach opende twee nieuwe winkels (Best en Geleen) en Bauhaus deed zijn intrede met een eerste winkel in Groningen. Zulke winkels zetten tussen de € 25 en € 30 mln om en nemen dus een flinke hap uit het marktpotentieel.

Praxis – met moeder Maxeda DIY intussen in handen van de volgende private-equity-eigenaar - nam haar megabouwmarkten onder handen en richtte ze in volgens een nieuwe layout met een vernieuwd assortiment. Aan de andere kant van de markt, dook Praxis ook het kleinschalige segment in. Met ‘Om de Hoek’ opende de bouwmarktketen drie winkels (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) van 250-400 m2 die een uitgesproken stadsfunctie vervullen. Vergelijk het met het city-concept van Lowe’s of de stadswinkels van Ikea.

Gamma startte al eerder met een Gamma Compact in Amsterdam. Ook midden in een drukbevolkte stadswijk, ook veel kleiner dan de doorsnee Gamma. Maar nog altijd twee keer zo groot als Praxis’ Om de Hoek en eerder een kleine Gamma dan een stadswinkel.

Begin van 2015 nam retailgigant Euretco (intussen eigendom van EK Bielefeld) DGN-retail over en werd daarmee eigenaar van de formules Fixet, Multimate en Hubo. Van die drie formules wilde Euretco er eentje behouden; Hubo. Maar vanwege weerstand bij de ondernemers bleven Hubo én Multimate over. Alleen Fixet verdween van de markt. Intussen start DGN met één DNA voor de twee ketens en wacht de hele sector op een samengaan met Praxis-zuster en Maxeda-dochter Formido.

Nieuwkomer KlusWijs groeide uit tot een winkelketen met meer dan 30 winkels in 3 formaten: de compact, de servicebouwmarkt en de XL. In 2015 kwam daar zelfs een KlusWijs Home bij: een VBS-winkel nieuwe stijl.

Bol.com, Coolblue, Wehkamp en Fonq richten zich steeds explicieter op dhz en pikken zij volgens GfK intussen ongeveer 8% van de dhz-omzet mee.