Hendrik Beerda Brand Consultants maakt zich zorgen om het onderscheidend vermogen van Formido en Multimate.

RTLNieuws meldt:
Miss Etam ging mede ten onder aan te weinig onderscheidend vermogen. Volgens onderzoekers bevinden ook Bristol, Formido, Multimate, Spar, Emté en Coop zich in de gevarenzone.

Dat blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2015 van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1875 consumenten. Winkelketens geven vaak de schuld aan de zwakke economie en de opkomst van internet als het niet goed gaat. In werkelijkheid weten ketens zich echter niet genoeg te onderscheiden van hun concurrenten, zo blijkt uit het onderzoek. Het faillissement van Miss Etam is op basis van het merkonderzoek geen al te grote verrassing, schrijven de onderzoekers. Het wist zich nauwelijks te onderscheiden, in tegenstelling tot de Bijenkorf, H&M en Zara.

Nog een aantal winkelketens mag zich volgens Beerda zorgen maken wegens te weinig onderscheid, aldus RTL Nieuws: kledingzaak Bristol, doe-het-zelfzaken Formido en Multimate en supermarkten Spar, Emté en Coop. Deze ketens moeten volgens de onderzoekers 'snel in actie komen om tot een onderscheidende marktpositie te komen'.
Formido-directeur Jan van den Ham heeft een simpele verklaring voor de uitkomst: "Dit is een landelijk onderzoek. En omdat Formido landelijk niet overal winkels heeft, valt onze positie soms een beetje tegen in zulke onderzoeken. Onderzoek je het in plaatsen waar een van onze winkels zit, zitten we er altijd goed bij." Dezelfde redenering kan ook voor Multimate opgaan.
Gertjo Janssen, directeur van DGN-Retail, waaronder Multimate, Hubo en Fixet vallen, ziet het nog meer inhoudelijk. "Het midden van de markt bestaat niet meer. Je kunt geld verdienen als specialist of als generalist. En met Multimate nemen wij bewust positie in op toegevoegde waarde. We zoeken het in oplossingen in plaats van in 'producten verkopen'.  Dat kan alleen met een sterke zelfstandige ondernemer en daar hebben wij er gelukkig veel van. Samen met hun vakmanschap gaat Multimate weg van het generalisme en op weg naar het specialisme."