GfK Omzetmonitor: Doe Het Zelf H1-2017

GfK Omzetmonitor: Doe Het Zelf H1-2017

De omzetmonitor is gebaseerd op periodes van 4 weken en met periode 6 zitten we nagenoeg op de helft in tijd en geld; de omzet is gelijkmatig verdeeld over de twee helften van het jaar. Laten we de ‘halfjaar-balans’ opmaken vanuit de cumulatieve cijfers; in periode 1 tot en met 6 realiseerden we een gezonde omzetgroei van 5,2 %. Die groei kwam uit de ruim 6% groei van de Bouwmarkten waarbij overige dhz nagenoeg op de omzet van vorig jaar uitkwam. Vbs zat daartussen met een, nog steeds gezonde, groei van 3%.

Gebaseerd op de GfK ‘Total Store Rapportage’ kijken we naar de verdeling van de groei in de Bouwmarkten. Dit is gebaseerd op de maandcijfers tot en met de maand juni. Waarbij de maand juni zelf er eentje was die er uiterst positief uitspringt met een groei van bijna 9%.

Tuin kan jaar breken

Met juni sluiten we het seizoen voor ‘Tuin’ af, ongeveer tweederde van de jaaromzet voor dit segment binnen dhz valt in de eerste zes maanden. Het totaal van deze omzet in de Tuingroepen komt op € 220 miljoen en staat op een plus van bijna 8% ten opzichte januari tot juni 2016. Een breed gedragen groei waarbij ook de ‘BBQ’s & toebehoren’ een stevige duit in het zakje deden.

Brede groei

Dat is dan tevens het algemene beeld; de 6% groei in het eerste halfjaar is breed door alle segmenten heen. De segmenten die onder vorig jaar scoren, vinden we in de voor dhz kleinere categorieën: fiets, keuken en huishoudelijke producten. Bij elk van deze drie hoort een sector die zelf volop in beweging is in het gevecht om de consument en dan vereist concurreren tegen een haalbare marge een stevige inspanning.

Focus op kern

Het lijkt me terecht om dan de focus meer op de kern te houden. In die kern vinden we ook de productgroep verf; in de crisis minder getroffen en nu minder uitbundig in groei. Met elektrisch gereedschap op een 4% en lijmen en kitten op een 5% komen we naar het gemiddelde groeipercentage.

Vloeren, elektra en bouwmaterialen groeien meer dan bovengemiddeld. Waarbij raamdecoratie, zonwering en diverse ijzerwaren (met onder andere horren) als categorie in dit overzicht niet mogen ontbreken. Zij scoorden alle drie een groei over de eerste zes maanden van meer dan 10%, de befaamde ‘double digit growth’.

De in dhz traditioneel sterke maanden juli en augustus kunnen dit jaar maken of breken, maar met dit momentum in de markt lijkt een groei op jaarbasis van 5% in het verschiet te liggen.

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief