Grenzen tussen klussende consument en professional vervagen

Grenzen tussen klussende consument en professional vervagen

Nu de omzetten weer een stijging laten zien voor de doe-het-zelfwinkels en voor de bouwgroothandel, is het goed om te kijken welke ontwikkelingen zich voordoen. Want dat de verdeling van de omzet over de verschillende klantgroepen sinds de crisis ingrijpend is veranderd, is wel duidelijk. In Nederland en in het buitenland zijn er volop ontwikkelingen en initiatieven, waarbij de grenzen tussen de professionals en de klussende consumenten vervagen. Dat geeft bedreigingen, maar biedt ook kansen. In dit artikel zet MIX een aantal ontwikkelingen op een rij.

Noem het ‘fusion’ of ‘blurring’: feit is dat de grenzen in het aanbod en de klantbenadering bij de doe-het-zelf winkels en de zakelijke aanbieders steeds meer vervagen. In het verleden was de verdeling grofweg gezegd dat de doe-het-zelfwinkels zich vooral richtten op de particuliere markten en de groothandels de zakelijke klanten verwelkomden. Die traditionele verdeling is steeds meer aan het verschuiven.

Door strategische overnames, nieuwe concepten, andere soorten van dienstverlening en door keuzes te maken in klantgroepen kijkt de bouwgroothandel steeds meer naar

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief