Na de flinke plus van periode 5 (+10,5%) viel de groei in periode 6 tegen. Cumulatief gezien komen bouwmarkten daarmee op 1,7% groei. VBS en overige dhz staan in het rood met -4,4 en -2,1. In totaal noteert de sector daarmee een groei van 0,8%.

Op basis van GfK’s Total Store Report van de ‘DIY superstores’ (bouwmarkten) kunnen we iets zeggen over de onderliggende productgroepen. Tuin, Verf en Beits en Sanitair zijn omzetmatig de grootste groepen in juni. Zij plusten respectievelijk 5%, 3% en 5%. Year-to-date – dus in 2015 tot nu toe – groeiden ze echter veel minder: 2%, 0% en 1%.

Vloeren, hout, gereedschap en electra
Grootste groeiers in juni waren Vloeren en Hout en plaatmateriaal met ieder 11% en gereedschap en Electra met 10% en 8%. Year-to-date is Gereedschap daarvan met 7% de grootste groeier, gevolgd door Hout en plaatmateriaal. Sanitair is de enige groep die dit jaar tot nu toe daalde in omzet (1%).
Meer cijfers?
Als MIXplus-abonnee heb je toegang tot GfK's Omzetmonitor op de dhz-retail .