Erwin van Osta werkt voor zijn Belgische Hubo aan een soort 'Hubol.be'-webshop.

In gesprek met De Tijd spreekt Hubo-België-eigenaar Erwin van Osta over e-comerce in DHZ. "Ik heb wel eens gezegd dat als ik de stekker van het internet vind, ik hem uit het stopcontact trek (lacht). E-commerce is enorm duur, zeker voor wie zoals wij met grote en zware producten werkt. Ik wil aan e-commerce doen op een rendabele manier. Dat is absoluut niet evident."

Toch is Hubo België bzig met e-commerce. "Wij werken aan een webwinkel waarbij pakjes die op onze website worden besteld, niet vanuit onze magazijnen worden verstuurd, maar uit die van onze leveranciers. Dat model passen ook Amazon, Alibaba en Bol.com toe. Je kunt stellen dat ik HuBol.com wil oprichten. (lacht) Wij doen de marketing en onze leveranciers verzorgen de logisitiek. Daar zijn zij veel sterker in dan wij. Het model dat wij voor ogen hebben, is uniek in België en in Europa. In het najaar willen we ons webplatform lanceren. Al meerdere leveranciers doen mee. Ons plan is niet simpel, want de informaticasystemen van onze producenten moeten ervoor uitgerust zijn. Bij kleinere leveranciers is dat nog niet het geval."