De winkelomzet van Intergamma - moederbedrijf van Gamma en Karwei - is in 2015 met 3% gegroeid tot €1.697 mln. Het bedrijfsresultaat kwam in 2015 uit op € 141 mln, een toename van 7% in vergelijking met 2014. Het bedrijf wist meer klanten te trekken dan in het jaar ervoor. Een breder en vernieuwd assortiment, verdubbeling van de online omzet en de aantrekkende woningmarkt zijn volgens Intergamma oorzaken van de groei.

Samenvatting

  • Consumentenomzet stijgt in 2015 met 3% naar €1.697 miljoen
  • EBITDA stijgt in 2015 met 7% naar €141 miljoen
  • Intergamma gaat komende jaren meer dan €100 miljoen investeren in winkelformules, e-commerce en assortiment
  • Online verkopen verdubbeld

Harm-Jan Stoter, algemeen directeur Intergamma: “We zijn tevreden over de positieve omzetontwikkeling. Zowel Gamma als Karwei hebben vorig jaar meer klanten getrokken en de ketens hebben verder geprofiteerd van de aantrekkende huizenmarkt. Een toename in het aantal verhuisbewegingen heeft een direct effect op de verkopen van de bouwmarkten. Een breder en vernieuwd assortiment zorgde voor een omzetstijging in alle productcategorieën. Daarnaast is de internetomzet vorig jaar verdubbeld en hebben alle winkels begin dit jaar een speciale bestelzuil gekregen waarmee klanten artikelen kunnen bestellen en laten thuisbezorgen. Het is nog niet eerder voorgekomen dat een retailer op deze schaal bestelzuilen inzet. Verder zijn we vorig jaar begonnen met de herijking van onze strategie voor de jaren 2016-2020. De komende jaren gaan we meer dan €100 miljoen investeren in de positionering van de winkelformules, e-commerce en het assortiment. We zijn voorzichtig met onze outlook, maar we verwachten dat 2016 een vergelijkbare trend laat zien als vorig jaar.”

Uit de jaarcijfers over 2015 bleek verder dat Intergamma de komende jaren € 100 mln investeert in winkelformules en dat Intergamma de online omzet verdubbelde.