In Apeldoorn opende KlusWijs de eerste Home-winkel. Een opzienbarend VBS-concept in een nieuw jasje.

De avond voor Hemelvaartsdag opende Hans Hortensius de eerste KlusWijs Home-winkel. Het vierde concept van KlusWijs: een woonwinkel die het beste van een vbs-winkel en een woninginrichtingszaak combineert. KlusWijs Home biedt de service van een styliste en een woninginrichtingsadviseur, maatwerk in kasten en raamdecoratie en alle keuze in mengverf. Professionele merken hebben de overhand in het hele assortiment. Er zijn zelfs merken bij waar KlusWijs schriftelijk heeft moeten beloven, ze niet ook in de bouwmarkten te zullen voeren.
Accessoires als trafficmaker
Ook opvallend zijn de demo-huisjes en de behangpresentatie met een beamer die het dessin van je keuze levensgroot op een wand projecteert zodat je er allerhande kleurstalen bij kunt houden om de combinatie te vinden die je wilt. En verder biedt de winkel een snel wisselend aanbod aan decoratieve woonaccessoires en meubelen. "Als je daar iets moois tussen vindt, moet je het nu kopen, want van veel zaken items hebben we er maar eentje en volgende week staat hier iets anders", zegt Hortensius over de trafficmakers die hij afkeek van Kluswijs XL-onderneemster Angeline Kommer.
De locatie op een centrale zichtlocatie van de woonboulevard in Apeldoorn biedt veel traffic en het KlusWijs-team is dan ook heel positief gestemd over de omzetkansen van deze pilot-winkel. Omdat het een testwinkel is, is het ook de enige KlusWijs-winkel die van de organisatie zelf is. Maar het is de bedoeling de zaak zo snel mogelijk over te dragen aan de bedrijfsleider.
VBS-concept op zich
In de branche rees het vermoeden dat KlusWijs deze Home-winkel zou opzetten om toegang te krijgen tot professionele merken om ze later in de bouwmarkten te kunnen gaan voeren. Niets is echter minder waar, aldus Hortensius. "De meeste professionele merken voeren we al lang in onze bouwmarkten. Daar hoefden we dus geen Home-concept voor op te bouwen. We geloven echt in de kansen van dit concept in de moeilijke vbs-markt." De aanwezige KlusWijs-bouwmarktondernemers waren enthousiast over het Home-concept. Maar slechst een enkeling zag het 1-2-3 in zijn eigen winkel passen.
30x KlusWijs Home?
KlusWijs Home wordt dus een vbs-concept op zichtzelf. Target? In de wandelgangen werd al gekscherend gerekend: "Er zijn 600 vbs-winkels. Daarvan willen 300 niet voor- of achteruit, gaan niet overstappen of investeren. Als we van die andere 300 een procent of 10 kunnen interesseren, hebben we een potentieel van 30 winkels. Mooi toch?"