Niet iedere klant verdient dezelfde prijs

Niet iedere klant verdient dezelfde prijs

Waarom zou je de klant die zijn huis verbouwt, en een hoog budget stukslaat in je winkel, op dezelfde manier belonen als de klant die incidenteel langskomt voor een paar spijkers? Hoeft ook niet, als we de aanzwellende geluiden over Dynamic Pricing mogen geloven. In het meest digitaal doorwrochte scenario wordt de trouwe klant op een andere manier beloond dat de toevallige passant, terwijl ook rekening wordt gehouden met andere factoren. Denk aan elementen als marktvraag, prijzen bij de concurrent, beschikbaarheid, tijd van de dag, conversie, eigen financiële doelstellingen en zelfs weersomstandigheden.

Grappig bericht. Heet van de naald. De eerste bar van Amsterdam met fluctuerende prijzen, Bar Broker in de Regulierdwarsstraat, zou in eerste instantie slechts tijdelijk open zijn. De toeloop is echter zo enorm, dat de bar na een grote verbouwing en met een nieuw vraag-en-aanbodsysteem, blijvend de deuren open houdt. De formule waarbij de drankprijzen net als de koersen op de beursvloer continu veranderen, is een succes van jewelste. Pim Havenga van Bar Broker over het nieuwe vraag-en-aanbod­systeem: “Prijzen veranderen automatisch naarmate er meer of juist minder mensen binnen zijn.”

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief