Hoe groot is online nou eigenlijk in huis en tuin? GfK becijferde dat 8% van de bestedingen in Home en Garden online gaat.

Als we spreken over de dhz-omzet, spreken we eigenlijk over de omzet van dhz-retail. Van de winkels dus. De omzet die nu een procentje of twee in de plus staat. De online-omzet van spelers buiten de gevestigde dhz-retail zit niet in die cijfers. Wat daar precies in omgaat, weet eigenlijk niemand. Harm-Jan Stoter van Intergamma sprak laatst zijn verwachting uit dat het allemaal wel mee zal vallen met online-dhz.

GfK Panelservices in Dongen heeft misschien wel de meest gedetailleerde data. Voor Nederland becijferden deze marktonderzoekers dat 8% van de bestedingen in Home & Garden online gebeurt. In het eerste kwartaal van 2015 althans. Die 8% staat voor € 175,28 miljoen, 7% meer dan in het eerste kwartaal van 2014.

Het aandeel in de aankopen is 2%: 1,24 miljoen. Het aandeel aankopen is kleiner dan het aandeel in de bestedingen. Dat betekent dat klanten online gemiddeld grotere aankopen doen.