Met een scherper assortiment en nieuwe verpakkingen creëert Henkel een duidelijker en toegankelijker schap voor voegkitten. De nieuwe verpakkingen zorgen voor verbeterde navigatie en helpen de consument bij het maken van de juiste keuze. Zo weet je als winkelier zeker dat de consument het juiste product kiest en voorkom je ‘nulverkopen’.

Sta je voor het voegkittenschap, dan zie je in de gemiddelde bouwmarkt twee, drie of vier meter kokers. Maar welke kit is voor welke toepassing en voor welk materiaal? Het maken van een keuze kan lastig zijn, indien het schap hier niet juist op ingericht is. De shopper kan overweldigd raken door het hoge schap en de beperkte variatie in productverpakkingen.

Dit leerde Henkel uit consumentenonderzoeken. Als de consument het juiste product niet kan vinden of niet zeker van zijn zaak is, koopt hij mogelijk helemaal niets. Hij stelt zijn klus uit en winkelier en fabrikant missen een kans op omzet.

Klant begeleiden

Consumenten bepalen in de meeste gevallen thuis welke klus ze gaan doen en zoeken in de winkel op toepassings­gebied. In die zoektocht is het belangrijk dat het schap ingedeeld is op toepassingsgebieden. “Ik wil mijn bad afkitten en zoek dus sanitairkit”. Het is daarom zeer belangrijk dat deze toepassingsgebieden duidelijk terug komen in het schap. Een juiste indeling bevordert de navigatie binnen het schap. Wanneer de shopper eenmaal in de juist sectie beland is, kan hij daarbinnen gemakkelijker zijn keuze maken op basis van specifieke eigenschappen en kleuren.

Coherente platformen

Met de herlancering van de Pattex voegkitten speelt Henkel in op de nood aan een goede navigatie in het schap. De Pattex voegkitten zijn ingedeeld in vier platformen, gebaseerd op de belangrijkste toepassingsgebieden binnen het afdichten. Stralend Sanitair voor de sanitairkitten, Strakke Wand voor de overschilderbare producten, Special Materials voor onder andere natuursteen-, beglazings- en lekkagekit en Perfect Huis voor de universele bouwkitten in en rondom het huis.

Elk platform heeft zijn eigen kleurcodering, wat de consument helpt om snel en duidelijk door het schap te kunnen navigeren. Binnen elk platform biedt Pattex een compact en compleet assortiment aan; voor elke klus binnen het betreffende toepassingsgebied is er een krachtige oplossing.

Klare taal

De kokers zelf vertellen de rest van het verhaal. Ze zijn in de meeste gevallen ééntalig waardoor er meer ruimte is voor duidelijke tekst en pictogrammen. Een heldere soortnaam plus toepassingsfoto typeren de kit en tonen het gewenste resultaat in een combinatie van toepassing en inspiratie. Pictogrammen en klare taal op de achterkant duiden de geschikte materiaalsoorten en de juiste toepassing. Dat bevestigt de consument in zijn keuze. ‘Is dit inderdaad sanitairkit? Heb ik de juiste kleur? Is hij geschikt voor mijn acryl bad?’

Duidelijkheid is keuze

Henkel heeft echter niet alleen de verpakking onder handen genomen, ook het assortiment is geëvalueerd. Sommige artikelen zijn geschrapt, omdat hun functie al door een ander product werd vervuld. Daarnaast zijn er 2 tubes toegevoegd aan het assortiment, voor meer gemak bij de kleine voeg­kitklus. Tegelijkertijd is het kleurenaanbod binnen de sanitairkitten uitgebreid met donker grijs, inspelend op de huidige kleurentrend binnen sanitair.

Ondersteuning

Naast de assortimentsoptimalistatie, vindt Henkel het ook belangrijk om de nieuwe Pattex voegkitten te ondersteunen in de markt. Zo wordt er geinvesteerd in sterke promoties op de winkelvloer, zoals bijvoorbeeld display’s en speciale promotieverpakkingen. Daarnaast is er inspirerend en educatief POS materiaal ontwikkeld, enerzijds gericht op de bouwmarkt medewerker en anderzijds om de consument te helpen in zijn of haar keuze voor het voegkitschap.