Met het merk Qlima biedt PVG consumenten het hele jaar een beter klimaat en haar dealer een gezonde omzet en marge. De fabrikant maakt het dealers heel gemakkelijk. Ze biedt een breed pakket kwaliteitsproducten, volop marketingondersteuning én een slimmer, sneller en gemakkelijker proces voor garantie en reparaties.

Met het merk Qlima gaf PVG vorig jaar een nieuwe impuls aan de verkoop. Qlima is het kwaliteitsmerk met een breed programma van klimaatproducten als kachels, airconditioning, luchtbevochtigers, - ontvochtigers en -filters. Sinds de introductie van het Qlima-merk ziet Kramer de aantallen in alle productgroepen hard stijgen. Vanwege een toenemend aantal dealers., maar ook vanwege de groei bij al die dealers zelf. Kramer: “Voorheen vielen dealers al op als ze een vlag aan de gevel hingen. Tegenwoordig verwacht de consument iets anders van een bedrijf dat zich profileert als klimaatspecialist. Sommige winkels hebben bijvoorbeeld prominente spandoeken van 8 x 3 meter boven het schap hangen en claimen daarmee een heel dominante positie.” PVG faciliteert haar dealers met al dat soort verkoopondersteunende middelen. Dat begint op de winkelvloer met een uitgekiend schappenplan en doordachte en opvallende POS-communicatie. PVG bereikt de consument thuis met een uitgebreide website die klanten doorverwijst naar dealers.

Leadgenerator
Die website illustreert perfect de breedte en diepte van het Qlima-assortiment van de vier productgroepen: verwarmen, koelen, ontvochtigen en luchtreinigen. Vier corresponderende signaalkleuren maken navigatie door het portfolio gemakkelijk. Onder het kopje Info en Support ontsluit de fabrikant bovendien alle technische informatie, gebruiksaanwijzingen, folders, brochures en video’s. Ook accessoires als filters zijn gemakkelijk te vinden. Uiteraard hebben de kachelbrandstof en een prominente plek op de website. Goed voor de dealer is dat de besteleenheid van de oranje brandstofcans is verlaagd van 45 naar 15. Daarmee is het kapitaalbeslag kleiner en kun je aan het eind van het stookseizoen gemakkelijk bijbestellen.” Als de consument op de website zijn keuze heeft gemaakt, selecteert hij via zijn postcode heel gemakkelijk een verkooppunt in de buurt. Zo wordt de website niet alleen een informatiebron, maar ook een lead-generator voor de Qlima-dealers.

Ontzorgd qua after-sales
Nieuw is de aftersales-service van Qlima. Voorheen moesten klanten voor garantie en reparatie naar de dealer. Die administreerde de klacht en stuurde het apparaat naar PVG. PVG’s service-afdeling nam het apparaat in, onderzocht het en repareerde het, al dan niet na contact met de klant. Om het
apparaat vervolgens via de winkel weer naar de klant retour te sturen. Kramer: “Dat doen we nu anders. We krijgen zo weinig garantieclaims en reparatiegevallen, dat we ze beter rechtstreeks kunnen afhandelen. Dat maakt het traject veel korter waardoor de consument sneller beschikt over een perfect werkend apparaat. Bovendien bespaart het onze dealers veel tijd en onhandig gedoe. Zij hebben nu geen omkijken naar dit traject en kunnen terugvallen op een perfect georganiseerde garantie-afwikkeling en reparatieservice. Zo maken we het gemak voor onze dealers en eindgebruikers compleet.”

QLIMA, HÉT KLIMAATMERK
Onder de merknaam Qlima verkoopt PVG ontvochtigers van enkele tientjes tot kachels van € 3.000. In ruim twintig landen verkochten ongeveer 15.000 dealers al meer dan 20 miljoen producten. Uitvoerige kwaliteitstests garanderen dat de producten voldoen aan alle eisen van TüV, Kema, TNO, KIWA en alle andere relevante keurmerken. Daarmee biedt Qlima uitstekende kwaliteit voor de beste prijs.