Waar retailers in verf en lijmen/kitten hun private labels hoogprijzen en A-merken-prijzen dumpen, gooien ze veel toegevoegde waarde weg. Dat zegt GfK's Berry van Oosterhout. Dat het ook anders kan, bewijst hij met cijfers van elektrisch gereedschap.

Retailers slaagden er de laatste jaren in om de dalende afzet (stuks) in powertools op te vangen met een stijging van de omzet (euro’s). Door meer professionele merken te verkopen, met een duidelijk hoger toegevoegde waarde: minder stuks, toch meer omzet. Dat toonde GfK's Berry van Oosterhout op de Vakdag DHZ en op What's Going on in Retailing.
Hoe anders is het in de verf en in de lijmen en kitten? Van Oosterhout toonde daar dat retailers hun private labels weliswaar opwaarderen qua gemiddelde prijs, maar dat ze tegelijkertijd de A-merken tegen steeds lagere prijzen in de ramsj gooien. Waardoor in die productgroepen de omzet nog harder daalt dan de afzet: 25% minder stuks en 27% minder omzet. "Doodzonde", aldus Van Oosterhout.