De doe-het-zelfsector heeft ingestemd de uitwisseling van artikelgegevens versneld aan te pakken. GS1 helpt bouwmarkten en leveranciers te bepalen welke artikelgegevens (extra) aangeleverd moeten worden.

Hierdoor kunnen retailers succesvolle e-commerce­activiteiten ontplooien, aldus GS1. “Consumenten maken tijdens het koopproces naast de winkel ook steeds vaker gebruik van onlinekanalen om zich te oriënteren en tot een aankoopbeslissing te komen. Daarbij willen we meer productinformatie en daarom moeten bouwmarkten deze informatie ook online beschikbaar maken.”

 

Intergamma heeft volgens GS1 in april 2013 per brief aan leveranciers gevraagd meer artikelgegevens van een product aan te leveren.

 

Over de uitwisseling van logistieke gegevens (artikelgegevens, lengte, breedte en hoogte) zijn tussen retailers en leveranciers al afspraken gemaakt. Vanaf 2014 worden naast deze artikelinformatie, afhankelijk van de productgroep van de leverancier, extra productkenmerken gevraagd ten behoeve van e-commerce.