Rusland is het grootste land ter wereld. Onder andere hierdoor zijn er geen bouwmarktretailers met een landelijke dekking.
In iedere grote stad is er een ’local hero’ met twee tot maximaal tien bouwmarkten.

Deze ondernemers vrezen allemaal Leroy Merlin, de Franse bouwmarkt keten die enorm expandeert in Rusland. Leroy Merlin heeft een concept met parkeren onder het gebouw en daarboven twee lagen bouwmarkt verbonden door rolpaden, een oppervlak vanaf 12.000 meter verkoop, het assortiment is zeer laag geprijsd en de positionering is laag.

Op internet las ik dit voorjaar een stuk over een flagship van Leroy Merlin, in Frankrijk, even buiten Le Havre. Op een rustig moment ben ik ‘even op en neer gereden’ om deze bouwmarkt zelf te aanschouwen. Leroy Merlin van de Adeo groep ontwikkelde een, 180 graden, andere droom bouwmarkt. Eentje met een drive through pick up point, laad en los zone voor afhaal goederen (voor internet-bestellingen). Binnen zijn diverse service studio’s, met persoonlijk advies, en masterclass ruimtes. Bijna iedere afdeling heeft ‘try before you buy’-desks waar de klant wordt uitgenodigd om een artikel uit te proberen. De bouwafdeling, drive-in, volledig gescheiden van het decoratieve deel. Een nieuwe generatie, multichannelbouwmarkt.

De bestaande bouwmarkt in Le Havre stond op instabiele grond en moest verplaatst worden. In Le Havre zelf was geen grondstuk meer beschikbaar. Zodoende is de nieuwe bouwmarkt in Montelivier gebouwd, zo’n tien kilometer buiten Le Havre.

Jammer, want de afstand tot een bouwmarkt is voor een klant nog altijd heel belangrijk. De klanten hebben de bouwmarkt na zes maanden nog niet gevonden.
Volgens een marketing manager van Leroy Merlin staat een zelfde bouwmarkt bij Barcelona op een prima locatie en is die wel succesvol.
Overigens, de nieuwste en spectaculaire Castorama, King Fisher, staat in Antibes Zuid-Frankrijk. Misschien een idee om te bezoeken tijdens de zomervakantie?