Dakspecialist Aquaplan gaat de breedte in. Door innovatieve en handige producten breidt het  assortiment niet alleen uit, maar wordt de leverancier ook interessant voor nieuwe doelgroepen. “Aquaplan is de dak- en muurspecialist tegen vocht. We maken kwaliteitsproducten waar we achter staan.”

Assortimentsmatig blijft Aquaplan bij zijn leest. Naast bitumenproducten, Rubber, Dak & Goot (EPDM), het bekende aanbod, prijken er nu ook enige tijd het groene dak Aquaplant en 3D Rubber Vijver en de metalen Aquaplan-plaat in het portfolio. Het concept Tuinhuisrenovatie staat in de startblokken. “Eigenlijk komen dit soort ideeën spontaan”, vertelt salesmanager Arthur Weggeman. “En van het idee tot aan de uitvoering gaat het snel. Voor klanten vraagt het bovendien nauwelijks investering. Het schap en het POS-materiaal leveren wij. En als de klant bestelt, leveren we binnen een week. Daarvoor werken we samen met Martens, een uitstekende, logistieke partner.”

 

Groene trend

Bijzonder gezicht in het programma is Aquaplant, het groene dak dat momenteel erg in de lift zit. Zelfs de grote truck van Eigen Huis & Tuin On Tour is voorzien van het groene dak dat tijdens de uitzendingen prominent in beeld komt. “Het is dak en het is trend”, glimlacht Weggeman. “Aquaplant bestaat uit zeven soorten sedum en kun je makkelijk op maat maken. Het groene dak gaat een hoge vlucht nemen. In Amsterdam bijvoorbeeld moet 30% van de nieuwe, platte daken groen zijn. Met Aquaplant kun je dat makkelijk zelf realiseren. En het heeft nog voordelen ook: het is isolerend, waterbufferend en je hoeft het bestaande dak niet voor te behandelen. Het is ook een mooi product voor in het tuincentrum, in de categorie ‘tuinhuisrenovatie’. Daar kunnen we ook verf en hoogwaardige dakbedekking in kwijt.”

 

Niet branden, maar plakken

Een ander hot item is de groei van EPDM, een synthetisch rubber dat sterker is dan zijn natuurlijke broer, constanter in kwaliteit en ook nog eens voordeliger. Volgens Weggeman bedraagt het aandeel in de professionele markt inmiddels al 30%. “En dat groeit gestaag. EPDM heeft voor de gebruiker het voordeel dat het eenvoudig te leggen is. Bovendien moet bitumen gebrand worden en heel veel gemeentes hebben dat aan banden gelegd vanwege het brandgevaar. EPDM wordt altijd geplakt: het is net alsof je een fietsband repareert. Met dit materiaal hebben we een module Dak op Maat geïntroduceerd. Met een rekenmodule die wij op onze site ter beschikking stellen, kan een klant het hele plaatje exact inkleuren en alle benodigdheden in kaart brengen, tot en met lijm of dakdoorvoer. Het geheel wordt als pakket aangeleverd. Het is een enorm succes. Voor de winkelier vraagt het geen investering, maar het levert wel omzet op.”

 

Klant vasthouden

Weggemans nieuwe uitdaging is de pilot met het Complete Dak in Doos. Een klant gaat naar de winkel voor bitumen, ziet EPDM en denkt: ‘Da’s handig!’. Maar, het materiaal ligt niet op voorraad. “Dan is die klant weg. Met twee maten dekken we ongeveer 80% van de markt af. Voeg de drie meestvoorkomende afvoertjes en lijm eraan toe en het kost je nauwelijks ruimte. Maar het levert wel omzet op, die je normaal gesproken kwijt zou zijn. Aquaplan is de dakspecialist, dus maken we kwaliteitsproducten waar we achter staan. Wij produceren hoogwaardige EPDM, die niet eerst ontdaan moet worden van poeder. Daardoor is de kwaliteit van lijmen altijd goed en kan er sneller gelegd worden.”