Stijgend aantal online zoekers naar beveiligingscamera’s

Beveiligingscamera’s geven meer zekerheid in en rondom het huis of het pand. Hiermee kunnen eigenaren van een afstand zien of er verdachte situaties zijn. De vraag naar deze camera’s is door de komst van internet en een betere beeldkwaliteit de afgelopen jaren toegenomen. Want vooral door de camera’s van wifi te voorzien, zijn de mogelijkheden en de toepassingen enorm vergroot. Kieskeurig ziet dit de laatste jaren terug in een stijgend aantal bezoekers dat interesse heeft in een beveiligingscamera.

Op Kieskeurig.nl vergelijken Nederlandse consumenten producten, prijzen en winkels met elkaar. De website telt 170.000 unieke bezoekers per dag, waarvan 92% een aankoopintentie heeft. In deze rubriek deelt Kieskeurig.nl cijfers over de zoek- en koopintentie van de Nederlandse consument. In dit nummer: beveiligingscamera’s.

Vooral in de donkere maanden
Voor beveiligingscamera’s oriënteren Nederlanders zich vooral in de donkere maanden van het jaar. Daarnaast is ook een piek te zien net voor de vakantieperiode in de zomer. Ook dit is blijkbaar een goed moment voor de verkoop van beveiligingscamera’s: consumenten willen tijdens hun vakantie de

Veilig wonen ondertussen uitgegroeid tot kernassortiment

Onder invloed van maatschappelijke trends, zoals de behoefte aan veiligheid, maar ook door producttechnische ontwikkelingen neemt het aanbod hang- en sluitwerk een steeds prominentere plek in. Elektrotechnische oplossingen om de eigen woning te beveiligen waren voorheen pittig geprijsd, terwijl er nu producttoepassingen bestaan voor onder de honderd euro.

De term hang- en sluitwerk volstaat niet meer. Onder die noemer vallen vooral traditionele mechanische toepassingen, zoals sloten, schuiven, scharnieren en inbraakstrips, terwijl het assortiment de laatste jaren is verbreed tot het totaalthema Veilig Wonen. Dat heeft van doen met het goed op slot houden van deuren en ramen, maar ook met het elektronisch monitoren van de veiligheid in huis. Wie reclameblokken op televisie voorbij ziet komen, loopt grote kans te worden geconfronteerd met een commercial van Ring, de aanbieder van veiligheidsproducten. De aanbieder legt in zijn uitingen vooral nadruk op de elektronische voordeurbel met camera, maar wat in deze

Karwei ziet Kwantum en LeenBakker door groeispurt gaan

Het segment met retailers die actueel wonen combineren met een aantrekkelijke prijs zit volop in ontwikkeling. Vanuit DHZ-gelederen kwam Karwei in het najaar van 2016 het segment binnen met zijn Q-concept, dat traditionele klusoplossingen, maar ook wooninspiratie biedt. Ondertussen hebben Kwantum en LeenBakker nieuwe conceptstores geopend, die als criterium gelden voor de volgende generatie woonbeleving. Is dat de voorbode van een nieuwe onstuimigheid in dit segment?

Niet alleen de winkelformules zelf gaan door een transitie heen. Want aan de basis ervan ligt tevens een wending in de smaakvoorkeur van consumenten. Werd er vroeger jaren gespaard om het interieur een metamorfose te geven, nu wordt de inrichting veel meer gefragmenteerd bij de tijd gebracht. Bovendien waren interieurtrends in voorgaande decennia sterk richtingbepalend voor de keuze die werd gemaakt.

Trends bepaald
Of moet je zeggen: voorgeschreven? Zeker gedurende de tweede helft van de vorige eeuw. De jaren zeventig werden hoofdzakelijk bepaald door bonte kleuren, geometrische patronen en bloemenprint. In de jaren tachtig kozen we massaal voor een

Is assortimentsbeperking wel zinvol?

De Dienstenrichtlijn blijft de gemoederen bezighouden. In de uitspraak ‘Appingedam’ – die eerder werd beschreven in MIX – heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: Afdeling) beslist dat het beperken van detailhandel aan de hand van het gevoerde assortiment mogelijk is conform de Dienstenrichtlijn. Er zijn echter nog veel vragen over de motiveringseisen en de verschillende juridische grondslagen hoe brancheringsbeperkingen moeten worden verantwoord.

Inmiddels is duidelijk dat indirecte beperkingen goed moeten worden gemotiveerd en dat de provincie en gemeenten eveneens moeten nagaan of het weigeren van medewerking voor een concreet project wel een zinvolle bijdrage levert aan het behalen van de nagestreefde doelen.

Dienstenrichtlijn ook voor winkels en nationale aangelegenheden
Inmiddels staat niet meer ter discussie dat het opleggen van brancheringsbeperkingen voor detailhandel ook valt onder de Dienstenrichtlijn van de Europese Unie, ook als het om louter nationale aangelegenheden gaat. Het doel van die Dienstenrichtlijn komt er kort gezegd op neer dat er geen onnodige of onevenredige drempels mogen worden opgeworpen om

“Ik zou iedere dag bij een klant thuis willen adviseren”

Eigenwijs? Nee, eerder eigenzinnig. Waarbij hij zijn liefde voor klanten helpen combineert met zijn kennis van verf en behang. Expertise die hij graag deelt met klussers, of ze nu wel of geen klant zijn. “Aansluiten bij een organisatie heeft meer nadelen dan voordelen. Ik wil mijn eigen ding kunnen doen.”

“Onze winkel bestaat nu negen jaar. We zijn begonnen als een klein winkeltje achter het winkelcentrum in Emmeloord. We hadden 80 vierkante meter met alleen verf en behangartikelen. Dat was wel wat eenzijdig, vooral in de wintermaanden”, zegt Peter Blankespoor (42). “Na twee jaar betrokken we een ander pand, waar we samen met een slotenmaker een winkel van 200 vierkante meter hadden. Zo’n twee jaar geleden zijn we zelfstandig verder gegaan, waarbij we ons assortiment ook hebben uitgebreid. Ik heb vroeger in een bouwmarkt gewerkt, dan kom je in aanraking met andere productgroepen. Verf en behang vormen nog steeds de

Karwei geeft gas op nieuwe koers

Waarom besteedt Karwei miljoenen aan de ombouw van fysieke winkels in een e-commerce tijdperk? En wat gebeurt er als de folder als communicatiemiddel verdwijnt? Deze en vele andere vragen werden besproken tijdens de Focusplaza formulefocus met Karwei. Niet alleen theorie, maar ook uiterst praktisch, omdat de deelnemers de customer journey live ervaren. Samen een inkoopklus klaren en dan de ervaringen delen. Dat is echt met de ‘poten in de klei’. Super leerzaam met echte eyeopeners voor Karwei en de aanwezige leveranciers.

“Inderdaad stellen wij ons als Karwei vandaag kwetsbaar op”, erkent director Ronald Erftemeijer. “Dat is een bewuste keuze. Wij zijn een nieuwe weg ingeslagen en het is nu het moment om onze leveranciers te betrekken bij de verdere uitrol van wat wij ‘Karwei Q’ noemen. Door het delen van ons verhaal kunnen we nog concreter gaan werken aan een betere invulling van ons assortiment en dat doen we graag in gezamenlijkheid met onze leveranciers.”

Decoratieve klussers
De ruim twintig deelnemers, actief als directielid, productmanager, (trade)marketeer of account-/salesmanager krijgen een heldere presentatie over de nieuwe weg van Karwei. De retailformule

“Ultieme kans om de organisatie naar een hoger plan te tillen”

Acht nieuwe winkels erbij en een hoofd­kantoor dat in sneltreinvaart volwassen werd. Tijd om eens bij te praten met KlusWijs-­directeur Hans Hortensius.
Over de Formido’s die toetraden, de risico’s die hij nam, de kansen die hij ziet, de combi met KW Wonen en de toekomst van de club.

Wie Hortensius een beetje kent, weet dat het enthousiasme en de teamspirit je dan om de oren vliegen. “Ik ben echt onvoorstelbaar blij en dankbaar”, klinkt het meteen al over de actuele stand van zaken.
“Ik heb het nooit in mijn eentje gedaan”, zegt Hortensius. “Maar altijd met mensen die mijn droom deelden en hem samen wilden uitbouwen.” Allereerst doelt hij dan op de ondernemers die bij Doeland uitstapten en samen met hem een nieuwe formule begonnen. Maar hij doelt zeker ook op zijn team.

Ultieme kans
We zien Hortensius nog beginnen, met Retail Synergie als backoffice en

Zoekgedrag: boormachines

Bij de zoektocht naar een boormachine is online een onmisbare schakel in het oriëntatieproces. In deze rubriek laat vergelijkingssite Kieskeurig.nl de cijfers achter de trends zien. Op welke producteigenschap­- pen en specificaties van een boormachine wordt gefilterd? En naar welke merken wordt online het meest gezocht?

Op Kieskeurig.nl vergelijken Nederlandse consumentenproducten, prijzen en winkels met elkaar. De website telt 170.000 unieke bezoekers per dag, waarvan 92% een aankoopintentie heeft. In deze rubriek deelt Kieskeurig.nl cijfers over de zoek- en koopintentie van de Nederlandse consument. In dit nummer: boormachines. Bij deze productgroep zijn de belangrijkste filteropties: merk, type, voltage, capaciteit, reviewbeoordeling en prijs.
 
Soorten boormachines 
Onder de groep boormachines vallen verschillende types. Filter­opdrachten voor de accuboor-schroefmachine komen het meeste voor, gevolgd door de boorhamers en reguliere boormachines. De zoektermen van consumenten worden steeds specifieker, waardoor Kieskeurig.nl steeds meer typen boormachines kan specifiëren. Zo kan de consument

Retailers zoeken naar nieuwe relevantie

Van alle dhz-assortimenten is het misschien wel het meest onrustig in het verfschap. Niet alleen op productniveau, maar zeker ook wat betreft distributie. Nederland telde ooit 1.300 tot 1.400 VBS-speciaalzaken, terwijl dat aantal nu is teruggelopen tot circa 400 verkoopplekken. Verder valt binnen de verhouding tussen vakspeciaalzaak en bouwmarkt te zien dat het onderscheid in product­aanbod voor een groot deel is weggevallen. Waar ligt het onderscheidende vermogen nu nog?

 

Het klinkt misschien als een open deur, maar is daarom niet minder relevant: verkooppunten van verf zijn naarstig op zoek naar nieuwe relevantie om hun relatie met de consument verder te bestendigen. Dat geldt in overtreffende trap voor de VBS-sector, waarbinnen het winkelbestand afgelopen jaren met meer dan een derde is afgenomen. De zaken die nu nog overeind staan, hebben doorgaans een duidelijke keuze gemaakt. Zo heeft een deel zich verder toegelegd op het kernassortiment verf en behang, terwijl een ander deel zich duidelijker heeft geprofileerd als woninginrichter. 
Ook bouwmarkten laten zich niet onbetuigd als het gaat om verkoop

Homed: DGN´s alternatieve woonconcept

De combi van een servicebouwmarkt met een woon-concept is hot. Op dat vlak heeft DGN met Decorette en Hubo twee mooie formules in huis. Maar Decorette past niet overal, dus zette DGN als alternatief Homed in de markt. Geen kopie, geen Decorette-light, maar een volwaardig alternatief. Uit eigen huis zodat de positionering en de acties op elkaar afgestemd kunnen worden en concepten elkaar versterken in plaats van beconcurreren.

Onlangs opende de familie Heijink in hun Hubo in Zutphen de eerste shop-in-shop van DGN’s woonmode-concept Homed. “Een woondeco-shop in een winkel van Hubo past perfect bij de strategie van de formule”, zegt Homed-projectleider Caroline van den Wittenboer.

Decorette voorkeur
Hubo’s marketing manager Miriam de Bruin: “Onze Decorette-formule heeft de eerste voorkeur. Vanwege de concurrentie met bestaande Decorette’s in dezelfde plaats is die combinatie niet altijd mogelijk, daarom ontwikkelden we Homed.”
Is Homed dan een kopie van Decorette waarmee DGN die gebiedsbescherming omzeilt? “Nou, het ligt veel genuanceerder”, zegt De Bruin. “In de markt zien we kansen voor

Pagina's

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief