Marktplaatsen ondermijnen het bestaansrecht van de (r)etailer

Amazon heeft de Nederlandse markt nog niet op grote schaal besprongen, terwijl de e-commerce reus ook in Nederland én in DHZ steeds dominanter wordt. De groei is er al en er Verkopers op Amazon ontvingen in de laatste week van oktober bericht dat Amazon.nl begin 2020 zal lanceren. Achter de schermen zet Amazon structureel stappen om ook de Nederlandse consument voor zich te winnen. Welke strategie hanteert deze e-commerce reus en hoe kun je je als bestaande partij in DHZ hierop voorbereiden?

Amazon is al actief met dhz
“De exacte omzet van Amazon in dhz is niet bekend. Maar als ik een relatieve vergelijking maak met Duitsland in 2017 dan doen ze in Nederland zo’n € 25 miljoen omzet in dhz”, zegt Marketplace Specialist Daniel Paay. “Als je dat vergelijkt met de online omzet- en naamsbekendheid van Gamma, Maxeda en Hornbach is Amazon wat dat betreft al een serieuze speler. Maar naast B2C retail doet Amazon in Nederland op dhz gebied nog niet veel.” De internetreus biedt wel een aantal applicaties, zoals de virtuele huiskamer, waarmee zij de showroom steeds meer

“Onze mensen maken het verschil”

Als je HR-directeur Melithsa Demmers vraagt wat ze bij Praxis wil bereiken, zegt ze: “Dat we een nog opener cultuur krijgen waarin we continu praten over leren en ontwikkelen. Met mogelijkheden op elk moment en op elk niveau.” Het leukste aan haar job vindt ze het om mensen continu in beweging te krijgen. “Mensen te laten inzien hoeveel invloed ze hebben op hun eigen loopbaanpad. Nog even los van wat dat voor de organisatie betekent.” 

Vier jaar is Demmers nu HR-directeur bij Praxis, de bouwmarktorganisatie waar nu ongeveer 5.000 medewerkers werken. “Dat varieert afhankelijk van het seizoen.” Mensen zijn voor haar dé factor waar je het verschil mee kunt maken. “Praxis is een sterk merk en dat helpt. Maar ons assortiment kun je op veel plekken vinden, online en offline. Waarom kopen klanten dan bij ons? Wat maakt ons anders? Dat zit, onder andere, in onze medewerkers”, gelooft ze heilig. “We hebben op veel plekken heel goede verkopers. Mensen waar klanten speciaal voor komen. Medewerkers die hen al lang bedienen en lokaal geworteld zijn, die

Omvangrijke sanitaircategorie blijft interessante omzetgroep

Een badkamer verbouwen. Dat is nogal een ding. Zeker ook voor de bouwmarkt, die benodigde klusproducten en sanitair veelal niet als totaalklus presenteert, maar over de verschillende afdelingen heeft gerangschikt. Hoe zorg je ervoor dat de shopper met de juiste tegels, voegmiddelen, leidingwerk, koppelingen en kranen in aanraking komt? En hoe zorg je ervoor dat hij bij zijn keuze niks vergeet?

Eerst maar eens de markt zelf. De branche heeft niet te klagen over aandacht. Dat wil zeggen: van onderzoeksbureaus. Wie het net afspeurt naar ontwikkelingen aan het sanitairfront komt terecht in een doolhof van cijfers, waarvan een deel openbaar toegankelijk is en waarvan een deel achter een betaalmuur is weggeborgen. Eén van de partijen die zich al jaar en dag druk maakt om trends en cijfers van deze categorie is USP Marketing Consultancy, die via de eigen Sanitair Monitor elk halfjaar de volledige sanitairmarkt in kaart brengt.

20% voor bouwmarkren
In één van de laatste openbare edities wordt de

“Wij geloven heilig in dit concept”

“We hebben héél veel kopjes koffie gedronken en een paar duizend kilometers gereden, langs winkels van allerlei formules”, zegt Patrick Zwanenburg (36). Toen Maxeda het einde van Formido aankondigde, hield hij samen met zijn broer Maykel (34) alle opties open voor hun winkels in Bodegraven en Waddinxveen. Uiteindelijk kozen ze voor Hubo en bouwden ze hun winkel in Bodegraven in tien weken om.

Doorgaan of stoppen, Praxis, Hubo, KlusWijs of iets anders, dat waren de keuzes voor beide broers. “Dat we door zouden gaan, was meteen duidelijk”, zegt Patrick Zwanenburg. “Ik had een weekje vakantie, kwam terug en hoefde mijn broer maar aan te kijken om te weten dat we daar allebei hetzelfde over dachten.” Zelfstandig doorgaan was geen optie voor de broers. “Daar hebben we niet serieus over nagedacht. Ja, heel eventjes. En toen besloten we dat niet te doen. Het zit in onze familie om samen te werken. Dat deden we bij Formido en daar is de hele gedachte van ons

“In 2020 kunnen we switchen van binnen naar buiten”

Intergamma heeft een roerig jaar achter de rug: de overname van de winkels van Van Neerbos, de transitie van een volledige franchiseorganisatie naar een retail-bedrijf met 50% eigen winkels, een nieuwe matrix-structuur in Leusden, twee rechtzaken met een franchisenemer, een stevige online groei en ondertussen toch de omzet nog weten te stabiliseren. We nemen de balans op met Intergamma-CEO Harm Jan Stoter.

Intergamma presenteerde in september haar jaarcijfers over 2018. Die tonen een gelijkgebleven totaalomzet én een stevige groei van e-commerce. ‘Solide resultaten’, noemt Intergamma-CEO Harm Jan Stoter de cijfers over 2018 zelf. Intergamma boekte met Gamma (NL en B) en Karwei in 2018 een consumentenomzet van €1.692 mln, tegen €1.693 mln een jaar eerder. Het gezamenlijke bedrijfsresultaat kwam uit op € 138 mln. De online omzet is in 2018 met 30% toegenomen tot € 122 mln inclusief btw.

Stabiele omzet is bijzonder
Stoter gebruikt onder andere GfK-cijfers als benchmark en die tonen voor de gehele markt een groei van 3,5% over 2018. Vanwaar dan

Verf-industrie erkent belang VBS-sector

De VBS-sector heeft het aantal retaillocaties afgelopen tien jaar fors zien afnemen. Hetgeen je ook kunt vertalen naar minder contactkansen met consumenten. De drie grote verffabrikanten benadrukken echter dat het kanaal superbelangrijk blijft om de verfshopper te benaderen.

Consumenten doen via tal van touchpoints inspiratie op voor kleurgebruik. De grote kunst daarbij is om die eerste overweging te sturen naar het oppakken van de schilderkwast. AkzoNobel kwam daartoe onder andere in het nieuws met de introductie van de Visualizer App. Ook de Flexa Kleurtester is een instrument om de ‘angst’ voor het verven in kleur weg te nemen.
Op welke wijze dat invloed heeft op de levendigheid van de VBS-sector vragen we aan Michiel van Haperen, salesmanager Decorative Coatings Retail bij AkzoNobel. Wat betreft het kanaal zelf: “We verwachten dat de omzet in het kanaal stabiliseert. Weliswaar

Opslagruimte en toch huurbescherming? Kan dat?

Soort huurovereenkomst – Voor zowel de huurder als de verhuurder van bedrijfsruimte is van groot belang onder welk wettelijk regime een bedrijfsruimte valt. Welke huurbescherming geniet een huurder? Kan de huurprijs worden herzien? Belangrijke vragen die afhangen van de vraag welke soort huurovereenkomst er is. Belangrijk omdat het kan uitmaken of de gewenste uitbreiding van een winkel bijvoorbeeld kan plaatsvinden. 

Winkelruimte of kantoor/opslagruimte?
Winkelruimte valt onder de beschrijving van artikel 7:290 Burgerlijk Wetboek (‘BW’). Voorbeelden zijn een café, supermarkt, doe-het-zelfzaak of een kampeerwinkel. De gemeenschappelijke deler is dat rechtstreeks producten of diensten worden verkocht/geleverd. Indien een onderneming niet valt onder het winkelruimteregime, is sprake van de zogenaamde 7:230a-bedrijfsruimte. De zogenaamde ruimtes worden dan ook wel aangeduid als kantoor/opslagruimtes. Denk aan een fabriek, opslagloods, maar ook bijvoorbeeld een makelaarskantoor. Gelet op de grote hoeveelheid rechtspraak op dit punt is het niet altijd eenvoudig om vast te stellen onder welk regime de gehuurde ruimte valt.

Onroerende aanhorigheid
Het kan ook

Woonwinkels hebben weer zin in de toekomst

Een flink rondje bellen langs verf- en behangspeciaalzaken levert een wisselend, maar toch ook generiek beeld op. Ondernemers zijn allen op hun eigen manier bezig met de realiteit van nu, waarin de vraag naar een pot verf en een rol behang plaats heeft gemaakt voor totaaladvies.

De verschuiving in interieuraccenten, waar de formulehuizen elders in deze special de nadruk op leggen, is voelbaar bij ondernemer Roel van der Zanden in Zeewolde. Hij heeft een historie in de behangwereld en absoluut nog altijd een zwak voor het verfvak. Maar waar de nadruk in eerste instantie lag op de traditionele assortimenten verf en behang, is dat nu omgedraaid naar woningstoffering.

Leuke, complete opdrachten
Het gros van de klanten bestaat uit gezinnen die zich laten informeren over de laatste woontrends. “Dat zijn leuke, complete opdrachten, waarbij we vaak meerdere ruimtes in één woning voorzien van stoffering”, vertelt Knopper.

Online op zoek naar een geschikte bladblazer

Bladblazers: in de herfst is geen gereedschap voor de tuin belangrijker. Met het vallen van de bladeren gaan consumenten op zoek naar de ideale bladblazer of bladruimer die voldoet aan hun wensen en eisen. Naar welke eigenschappen zoeken mensen online? Kieskeurig geeft de antwoorden.

Op Kieskeurig.nl kunnen Nederlandse consumentenproducten, prijzen en winkels met elkaar vergeleken worden. De website telt 170.000 unieke bezoekers per dag, waarvan 92% een aankoop­intentie heeft. In deze rubriek deelt Kieskeurig.nl cijfers over de zoek- en koopintentie van de Nederlandse consument. In dit nummer: bladblazers.

Het opruimen of wegblazen van bladeren is met een bladblazer een koud kunstje. Het type motor is daarbij belangrijk: er is keuze uit elektrische, accu- en benzinebladblazers. En net als bij andere categorieën gereedschappen stijgt de interesse in de accuvariant, vooral omdat deze meer bewegingsvrijheid geeft.

De onderstaande clickshare percentages laten zien hoe populair een merk

Technisch schakelmateriaal blijft onmisbare groep

Met elektrische installaties in huis moet je niet knoeien. Dat weet een kind. Een foutje kan leiden tot de grootste rampspoed: kortsluiting, brand, zelfs ongelukken met dodelijke afloop vallen niet uit te sluiten. Bij een deel van de consumenten bestaat dan ook een vorm van koudwatervrees om met elektra aan de slag te gaan. Technisch schakelmateriaal blijft niettemin een onmisbare, maar zeker ook een interessante groep in de bouwmarkt.

 

Beetje rondsnuffelen op internet leert dat Kiwa, dat zich bezighoudt met het testen, inspecteren en certificeren van installaties, jaarlijks een rapport laat verschijnen over ‘huishoudelijke elektriciteitsongevallen achter de meter’. Interessant rapport met allerlei weetjes. Om er even in vogelvlucht doorheen te gaan: Kiwa Technology heeft in 2017 in totaal 377 meldingen over elektriciteitsongevallen binnengekregen. Dat beeld is echter niet compleet, benadrukt Kiwa ook zelf. Er bestaat in Nederland geen meldingsplicht voor elektriciteitsongevallen. Wat uit de registratie valt te destilleren, is dat er in 2017 één dodelijk slachtoffer viel te betreuren als gevolg van een elektriciteitsongeval. Het aantal gewonden was beduidend

Pagina's

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief