Deli Maatschappij wil 100% van de aandelen van Deli Building Supplies verkopen aan PontMeyer. Daarmee neemt de groep onder meer afscheid van Koninklijke Jongeneel ( 46 vestigingen) en gaat het vizier voor 100% op expansie in Home & Garden.

Deli, met als grootaandeelhouders Avedon Capital en NPM Capital, wil de aandelen in Deli Building Supplies verkopen aan PontMeyer, met HAL Investments als grootaandeelhouder. Deli Building Supplies is evenals PontMeyer actief op de Nederlandse markt als leverancier van hout en bouwmaterialen. De transactie is nog onderhevig aan de gebruikelijke voorwaarden voor transacties van deze aard, waaronder goedkeuring van de mededingingsautoriteiten en advies van de betrokken ondernemingsraden.

Overname of fusie?
Het is het voornemen dat na de overname de PontMeyer bedrijven en de Deli Building Supplies bedrijven hun zelfstandige positie op de markt behouden en concurreren, inclusief het behoud van de eigen handelsnamen. Partijen melden verder: "Hoewel het hier technisch gezien om een overname gaat, is er in de praktijk veeleer sprake van een fusie van gelijkwaardige partijen."
Volgens Deli-directeur Ron Bosch hebben PontMeyer en Deli Building Supplies  veel overeenkomsten qua business, bedrijfsfilosofie en cultuur. “De afgelopen 25 jaar spraken we dan ook geregeld met elkaar over een fusie of overname. Maar altijd was er wel een reden waarom het niet lukte. Tot dit moment. Deze overname past goed in de huidige tijd van schaalvergroting waarin ook het verschil tussen de groothandel in bouwmaterialen, hout en zelfs bepaalde doehetzelf-ketens kleiner wordt en partijen steeds meer in elkaars vaarwater komen. Technische Unie zet geloof ik € 1,2 mrd om en Raab Karcher en CRH worden ook steeds groter en om met hen mee te blijven doen, heb je schaalgrootte nodig om het achter de schermen goed te kunnen organiseren.”

Vol op Home & Garden
Deli heeft naast de Bouwtoelevering ook een Home & Gardengroep waar de focus nu vol op gaat. Die groep is actief in tien landen en vertegenwoordigt een omzet van € 350 mln met merken als Bruynzeel, Cando, Hillhout, Skantrae en Lundia en is hoofdzakelijk fabrikant voor of toeleveranciers van dhz-retail. Maar met 6 winkels onder Bruynzeel is Deli zelf ook retailer. En met Totaalmarkt.nl zelfs e-tailer. “Over de omzet van die e-commerce laat Bosch zich niet gedetailleerd uit. ‘We zijn een redelijk serieuze speler, met name in het sanitair met badkamermarkt.nl en badkamerconcurrent.nl.”
Na overdracht van Building Supplies gaat de focus in Home & Garden vol op schaalvergroting. De groep herbergt naast de e-commerce ook OutdoorLife Group voor blokhutten en tuinhout, Bruynzeel met het multiple brand voor horren, vloeren, sanitair, opbergsystemen en deuren, Skantrae voor de deuren en JéWéRET voor vloeren, plinten, lijstwerk, plaatmateriaal en vurenhout. Bosch: “We zijn steeds op zoek naar groei en focussen dan op product-marktcombinaties waar we category-leader in kunnen worden. Dankzij category-management, branding en/of door producten op maat te maken voor de eindgebruiker.”
 

Deli Building Supplies + PontMeyer
Deli Building Supplies bestaat uit Koninklijke Jongeneel, een landelijke hout- en  bouwmaterialenhandel met 46 vestigingen en de importeurs Heuvelman Hout, RET Bouwproducten en Astrimex, gespecialiseerd in plafonds en wanden. De groep bedrijven van PontMeyer N.V. bestaat uit PontMeyer, een landelijke hout- en bouwmaterialenhandel met 45 vestigingen, en de importeurs Centrop Houtimport, Trima en Houthandel Van Dam, en timmerfabriek Houtindustrie Opmeer.
Als gevolg van de overname ontstaat een combinatie met een totale omzet van € 600 miljoen, die momenteel werk biedt aan ongeveer 1.500 medewerkers.


Deli Home & Garden
Deli ‘s Home & Gardengroep herbergt OutdoorLife Group voor blokhutten en tuinhout, Bruynzeel met het multiple brand voor horren, vloeren, sanitair, opbergsystemen en deuren, Skantrae voor de deuren en JéWéRET voor vloeren, plinten, lijstwerk,kasten, plaatmateriaal en vurenhout en ook Totaalmarkt voor e-commerce met webshops als badkamerconcurrent.nl en badkamermarkt.nl. De groep is actief in tien landen en vertegenwoordigt een omzet van € 350 mln met merken als Bruynzeel, Cando, Hillhout, Skantrae en Lundia en is hoofdzakelijk fabrikant voor of toeleveranciers van dhz-retail.