In de eerste 'Corona-week' gingen de omzetten in DHZ- en tuinartikelen door het dak heen. In alle non-foodretail- en online kanalen samen die GfK op weekbasis meet, zagen de rekenmeesters tientallen procenten plus voor tuin- en klusproducten.

Een plus van 53% noteerde GfK in week 12 voor DHZ- en Tuin-producten. Oer de eerste 12 weken van het jaar 2020 komt de groei van deze productcategorie daarmee op +15%.
Let op: dit is niet de DIY Recap-omzet van alle bouwmarkten die MIX normaal gesproken publiceert.

De plus van 53% is dus niet de groei van een specifiek winkelsegment, maar de groei van de categorie producten, zegt GfK’s Stephan Bakkum. “We zien DIY- en Garden-producten tegenwoordig ook buiten de bouwmarkten en tuincentra aangeboden worden. Het betreft hier een leaderpanel bestaande uit een selectie van DHZ-zaken en bouwmarkten, een aantal tuincentra, warenhuizen (online en offline), huishoudelijke winkels en elektroretailers.”

Bakkum legt uit: “Als we over een product-categorie spreken als DIY and Garden, dan betreft dit niet alleen de omzetten die bouwmarkten en tuincentra hierin maken, maar ook de verkopen van deze product-categorie binnen de andere deelnemende retailers. En omgekeerd betreft de product-categorie DIY & Garden ook niet het volledige bouwmarkt- of tuincentrum-assortiment. Ook binnen de bouwmarkten en de tuincentra worden andere producten dan puur DHZ- en Tuinartikelen verkocht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: groot en klein huishoudelijk, food-producten, kleding, electronica, etc. En die zitten dus niet in deze plus van de product-categorie.

De omzet van alle productgroepen samen die GfK in het Retail Recap meet, groeide met 32% in week 12. En met 11% over de eerste twaalf weken in totaal. Dit betreft dus de groei over alle categorieën (inclusief DHZ en tuin) samen.