Met een 3D-printer als hart van een compleet concept mikt Bosch onder het merk Dremel op een nieuwe, veelbelovende markt. Deze 3D-printer is de eerste op de markt die kant-en-klaar uit de doos aan het werk kan. Bovendien is hij van een kwaliteit die op zijn prijsniveau ongekend is. Dikke kansen voor dealers dus om vroeg een positie te veroveren in dit snelgroeiende segment.

Dremel is met een marktaandeel van ruim 90% heer en meester in het segment van het roterend gereedschap en heeft een hoog aanzien en grote bekendheid bij de pragmatische dhz’ers en gepassioneerde experts. Dat past goed bij de creatieve makers en de early adopters van nieuwe technologie die de doelgroep vormen voor 3D-printers. Geen wonder dat het innovatieve Bosch zijn 3D-printers onder het merk Dremel op de markt brengt. Een merk met een stabiele doelgroep, maar de gemiddelde leeftijd ligt op 40 - 50 jaar. De aantrekkingskracht van de 3D-printer op jonge gebruikers en op creatieve gezinnen kan het merk een impuls geven en gereed maken voor de toekomst.

Kant-en-klaar

De strategie van Dremel zal de consumentenmarkt voor 3D-printing openen. Die markt groeit snel en voorspellingen zijn dat hij binnen korte tijd heel snel zal groeien. Dat Dremel er zo snel bij is, is dus een pré. Net als de toegankelijkheid van de machine. Het huidige aanbod is tamelijk ondoorzichtig en vooral geschikt voor mensen met technische kennis. Gangbare printers kosten veel geld en zijn lastig te installeren, of ze kosten wat minder, maar zijn dan van lagere kwaliteit en vaak met veel moeite te assembleren en kalibreren.

De 3D-printer van Dremel hoef je alleen maar uit de doos te halen en in te stekkeren om te kunnen printen. De extruder is al geïnstalleerd en gekalibreerd, een rol Filament (printdraad in één van de tien beschikbare kleuren) er in en je kunt aan de slag. Dat de printer deel uitmaakt van een platform, maakt het nog eenvoudiger. Dat platform biedt namelijk volop modellen en werktekeningen van allerlei objecten om uit te printen. Ook is er makkelijke software om zelf modellen mee te tekenen en uit te printen. Voor wie dat te veel is, kiest een sjabloonmodel, brengt dat met een usb-stick of SD-kaart over op de printer, bedient het full-colour-touch­screen en kan beginnen met printen.

Veilig, schoon en stil

De printer is bedoeld voor thuisgebruik en is daar qua veiligheid helemaal op geconstrueerd. Hij is compleet gesloten, zodat je er niet met je vingers in kunt of je er aan kunt verbranden. Bovendien is hij daardoor de stilste in zijn klasse, ook een serieuze vereiste voor thuisgebruik.

Met deze printer is Dremel snel op de markt, maar de innovatie-afdeling draait alweer op volle toeren en bereidt de tweede en derde generatie reeds voor. Denk aan het printen in hout en metaal dat in de industrie nu al gangbaar is, maar voor de consumentenmarkt nog te duur. Vooralsnog.

De doelgroep van Dremel bestaat uit pragmatische dhz’ers en gepassioneerde creatievelingen. Niet alleen de early adopters, ook scholen en moderne ouders die hun kinderen graag zo snel mogelijk met de nieuwste techniek laten kennismaken. Dremel kent die groepen goed en weet dat ze verzot zijn op zelf maken, graag ideeën, tips en kennis delen en graag geïnspireerd worden door anderen.

Community

Op dat vlak kunnen ze hun lol op. Dremels platform wordt namelijk een heuse community, met een website vol tekeningen, downloads, filmpjes, inspiratie en hulp-items. Zoals je van een topmerk mag verwachten, is het concept compleet gemaakt met dedicated telefonische onder­steuning en service in de Benelux. Dat geheel maakt dat de consument gemakkelijker over de drempel zal stappen van de wereld van 3D-printing.

Dat kunnen ze doen in alle bouwmarkten die Bosch verkopen. De fabrikant ondersteunt het dhz-kanaal met point-of-sale-middelen en adviseert een showmodel in werking te stellen op de winkelvloer en de consument het apparaat te laten beleven. Daarnaast biedt de fabrikant het concept aan via e-tailers en zoekt ze contact met wederverkopers in het educatieve kanaal. Een markt waarlangs de printers op scholen komen te staan zodat kinderen er kennis mee kunnen maken. En dat kan dan weer aantrekkingskracht geven aan de andere twee kanalen.