Prijs lijkt soms wel het enige instrument waar retailers in dhz zich mee wapenen in de markt. Daarom is het zo opmerklijk dat Formido-directeur Jan van den Ham openlijk zegt gas terug te nemen op dat vlak.

"Je hebt drie knoppen waar je aan kunt draaien: omzet, marge en kosten", zegt hij in Karwei Management. En de laatste jaren heeft Formido vooral ingezet op meer omzet. Nu gaat het vizier op het vergroten va de marge. " Dat betekent kortingen van 25 naar 20 procent, nog steeds acties maar minder vaak. Maatregelen die de consument nauwelijks merkt, maar voor de ondernemer onderaan de streep goed merkbaar zijn."

Intergamma-directeur Harm-Jan Stotersprak zich eerder dit jaar nog omgekeerd uit. Zie het bericht "Prijs blijft wapen". En als Gamma en Karwei aan de actieknop draaien, kan Praxis niet achterblijven. Ook al valt in de wandelgangen te beluisteren dat deze Formido-zuster (Maxeda) de promotiedruk best zou willen deëscaleren.