Intergamma’s strategie is er op gericht de formules van Gamma en Karwei uit elkaar te trekken om een groter deel van de veranderende markt te bedienen. Gamma-directeur Kloos: “De crisis hakte er hard in bij de branche. De cijfers waren alweer een tijdje stabiel zijn en nu zelfs licht groeiend. Maar ondertussen schatten wij in dat discounters en online spelers een paar honderd miljoen van onze markt pakken. Daarnaast komen Hornbach en Bauhaus op. Zij vergroten de markt deels in het business-to-business-segment."

Gamma-directeur Ron Kloos: "Maar - het allerbelangrijkste - de klant verandert ook. De samenleving vergrijst en senioren klussen minder. Tegelijkertijd zien we een nieuwe generatie die veel minder heeft met klussen en heel anders aankijkt tegen bezit. Zij leren geen deur meer te schilderen of een lampje op te hangen.”

In die veranderende markt blijft Gamma een soort Volkswagen onder de bouwmarkten. “Het nieuwe concept mikt nog steeds op het midden - breed in de doelgroep - maar wel vooral met een technische focus. We hebben enerzijds ervaren klussers als klant. De ‘handige harries’. En aan de andere kant een groeiende groep minder kundige doe-het-zelvers.”

In MIX 2017-4 verscheen een uitgebreid interview met Gamma-directeur Ron Kloos en een impressie van de nieuwe Gamma Focus in Bergen op Zoom.