Hornbach groeide internationaal met 8,4% naar een omzet van € 4,7 mrd. Nederland realiseerde voor het vijfde jaar op rij een plus van dubbele cijfers.

Maar... de Corona-crisis overheerst. Dat stelt de bouwmarktketen met nadruk bij de presentatie van deze glanzende cijfers.

De Hornbach Group realiseerde in het boekjaar 2019/2020 een substantiële groei. Op basis van voorlopige cijfers verhoogde de Hornbach Holding AG & Co. KGaA Group haar netto-omzet met 8,4%, tot meer dan € 4,7 mrd. Hornbach Baumarkt AG, de grootste operationele subgroep met op de balansdatum (29 februari) 160 bouwmarkten met tuincentrum en een webshop in negen Europese landen, zag de omzet toenemen met 8,1% tot ruim 4,4 miljard euro. Op like-for-like basis en na aftrek van valuta-effecten groeide de groepsbrede verkopen bij bouwmarkten met tuincentrum met 7,7%. De subgroep Hornbach Baustoff Union GmbH realiseerde een omzetgroei van 13,2% tot € 299 mln.

6,5% like-for-like groei in Duitsland
De netto omzet van de vestigingen, inclusief online verkopen, in de regio Duitsland groeide met 6,0% tot € 2.245 mln. Op like-for-like basis, d.w.z. exclusief winkels die de afgelopen twaalf maanden nieuw zijn geopend of gesloten, steeg de omzet met 6,5% (2018/19: 2,2%). Hornbach presteerde daarmee duidelijk beter dan de doe-het-zelfsector in Duitsland (kalenderjaar 2019: plus 3,8%). Op de balansdatum exploiteerde Hornbach in Duitsland 96 bouwmarkten (2018/19: 97). Hoewel Hornbach in Duitsland geen nieuwe winkels opende, steeg het marktaandeel tot 11,3% (2018/19: 11,1%). 

Internationale activiteiten met dubbele groeicijfers
Met inbegrip van nieuw geopende vestigingen in de tweede helft van het jaar in Kristianstad (Zweden), Prešov (Slowakije) en Duiven (Nederland), evenals de online verkopen, verhoogde de subgroep Hornbach Baumarkt AG haar verkoop in de acht landen buiten Duitsland (overige Europese landen) met 10,4% tot € 2.183 mln. Het internationale aandeel van de geconsolideerde omzet steeg van 48,3% tot 49,3%. Op like-for-like basis en na aftrek van valuta-effecten, verhoogde Hornbach de omzet in andere Europese landen met 8,9% in het boekjaar 2019/20 (2018/19: 6,5%). Inclusief valuta-effecten groeide de like-for-like omzet met 9,2% (2018/19: 5,6%).

Winstverwachting
Gisteren werd in een ad-hocverklaring meegedeeld dat de winst voor het boekjaar 2019/2020 de laatste verwachtingen zal overtreffen. Op basis van de voorlopige en niet-geauditeerde winstcijfers, wordt het operationele resultaat gecorrigeerd met niet-operationele winstitems (gecorrigeerde EBIT) voor de Hornbach Holding AG & Co KGaA Groep (2018/19: € ​​134,9 mln), waarschijnlijk lichtjes hoger dan het laatst meegedeelde percentagebereik. Aan het einde van het derde kwartaal werd nog verwacht dat de winstgroei zou uit komen "in het lagere tot middelste dubbel cijferpercentage”. Op basis van voorlopige gegevens wordt verwacht dat de gecorrigeerde EBIT bij de subgroep Hornbach Baumarkt AG (2018/19: € 81,9 mln) meer dan verdubbeld zal zijn, in tegenstelling tot de eerdere verwachting van groei "in een gemiddeld tot hoger percentage met dubbele cijfers". Deze stijging is voornamelijk te danken aan de hoge mate van like-for-like groei en aanzienlijk verbeterde kostenefficiëntie in het vierde kwartaal (1 december 2019 tot 29 februari 2020). De bijgewerkte winstprognose voor 2019/20 is onder het voorbehoud dat zich naarmate de corona-crisis vordert, geen gebeurtenissen voordoen die met terugwerkende kracht in de jaarrekening over 2019/2020 moeten worden verwerkt.