‘Laat de gehele doe-het-zelf sector groeien met correcte data’, dat is wat retailers samen met GS1 beogen.

Door nu in data te investeren, kunnen bedrijven in de toekomst succesvol groeien. Voor wie er nog niet in investeert, is het eerder 5 voor 12 dan dat bedrijven aan groeien kunnen denken, aldus de datamensen van GS1. "Correcte productinformatie is nodig voor online vindbaarheid, het leidt tot optimale klantprocessen en bedrijven voldoen aan wet- en regelgevingen."

Eerste 75 leveranciers
De eerste 75 leveranciers worden door de retailers en GS1 aangespoord om hun artikelgegevens in de GS1 datapool te zetten. Samen met partijen uit de hele sector heeft Gs1 als doel om samen met bedrijven correcte productinformatie van het gehele assortiment uit de bouwmarkt en de webshops beschikbaar te krijgen. GS1 biedt één centrale bron voor het elektronisch uitwisselen van artikelgegevens, sectorbreed. Zo heeft iedereen altijd de beschikking over eenduidige kwalitatief hoogwaardige artikelgegevens. Het is een initiatief van de Belgische en Nederlandse GS1 organisaties die namens de bedrijven uit de sector nu komen met de campagne: ‘U oogst wat u zaait’.

Datagedreven voordelen
Marco van der Lee, sectormanager doe-het-zelf, tuin en dier GS1 Nederland: “Bedrijven met een datagedreven organisatiecultuur plukken daar de vruchten van. De voordelen van data zijn bij de meeste bedrijven wel bekend, echter blijft de implementatie vaak achter. Op zich niet verrassend: de overgang op verschillende organisatieniveaus is een hele uitdaging en kost tijd. Stapsgewijs gaan we leveranciers nu helpen, zodat de gehele sector kan profiteren van correct beschikbare data in de omnichannel wereld.”