Husqvarna, fabrikant van hoogwaardige tuingereedschappen, opent een webshop met een selectie uit het totale assortiment. 

Particulieren kunnen vanaf nu via de Husqvarna-dealersites en www.husqvarna.com/nl gebruik maken van speciale aanbiedingen. De aankopen kunnen vervolgens opgehaald worden bij de dichtstbijzijnde Husqvarna-dealer. Bij die dealer kan de consument dan desgewenst uitleg en service van de Husqvarna-specialist ontvangen. Op dit moment heeft Husqvarna onder meer accuheggenscharen, bladblazers en kettingzagen met de daarbij behorende accessoires in het e-commerce aanbod, ook het populaire Husqvarna speelgoed ontbreekt niet.

Niet het totale assortiment
Husqvarna kiest voor een online strategie met een duidelijke rol voor de dealers. Webaankopen worden niet thuisbezorgd, maar kunnen opgehaald worden bij de dealers. Ook gaat niet het hele assortiment online, maar slechts een select en seizoensgerelateerd deel.

Anton de Jong, general manager Husqvarna Benelux: “Wij zijn al jaren heel erg bewust van de rol die online informatie speelt in het aankoopproces. Een groot deel van de Husqvarnagebruikers maakt al online kennis met onze producten. Nu maken we ook die laatste stap beschikbaar: de online aankoop. Wij zijn duidelijk niet de eerste met e-commerce en we hebben dan ook zorgvuldig keuzes gemaakt die passen bij de Husqvarnaklant en de kwaliteit van onze producten. Zo gaat niet ons totale assortiment van duizenden producten online, maar een selectie van gereedschappen die op dat moment, in dat seizoen relevant is. Dat gaat steeds om enkele tientallen producten. We kiezen er bovendien bewust niet voor om de artikelen direct bij consumenten thuis te bezorgen. Wij weten dat de kennis van de lokale Husqvarna dealer voor veel consumenten een belangrijke toegevoegde waarde is voor het latere gebruikscomfort. Bovendien kan de dealer tips geven over accessoires, persoonlijke beschermingsmiddelen bij bijvoorbeeld kettingzagen en is de Husqvarnadealer uiteindelijk ook de specialist voor service en onderhoud. De dealer blijft dus een belangrijk onderdeel van die totale Husqvarna gebruikerservaring. Ervaringen van Husqvarna in onder meer Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland bewijzen dat deze combinatie van online gemak en de toegevoegde waarde van de Husqvarna dealer de beste mix biedt.”

De Husqvarna-shop is niet de eerste webshop van de Husqvarna-groep. In de UK startte de Husqvarna-groep - waar ook Gardena - onderdeel van uitmaakt al een webshop voor Flymo. Met Flymo is de groep in de UK verreweg dominant.