“We willen de keten korter maken, de middle-man er tussenuit halen en meer eigen logistiek doen."

“Ons doel is het positief beïnvloeden van de winstgevendheid van de franchisenemers van onze formules Gamma en Karwei”, zegt Rob Klifman, directeur Supply Chain Management en Centrale Inkoop van Intergamma. “We zien dat we moeten investeren in cross-channel retailing. Maar in een tijd waarin er druk op de markt en de winst ligt, moeten we daar wel een portemonnee voor vinden.” Die miljoenen-portemonnee vond Intergamma aan de achterkant: in de inkoop en logistiek.

'Middle man' er tussenuit

“We willen de keten korter maken, de middle-man er tussenuit halen en meer eigen logistiek doen. Tegelijkertijd willen we meer eigen producten gaan voeren”, zegt Rob Klifman. Qua eigen logistiek acht hij 70% haalbaar, qua sourcing van eigen producten zo’n 25%. “Logistiek gezien willen we vrachtwagens voller maken. Daardoor krijg je minder bouwmarkten per vrachtwagen. Je bent meer tijd kwijt om de vrachtwagens te laden en te lossen, maar ze zijn wel beter te plannen. Bovendien: we vulden lastdragers voor 60%, de resterende 40% kan dus vrijwel gratis mee. Zo brengen we de logistieke kosten per product naar beneden en de servicegraad voor de bouwmarkten omhoog.”