Op BNR Nieuwsradio sprak Harm Jan Stoter Intergamma's ambitie uit om de beste omnichannel-retailer van de Benelux te worden.

Harm Jan Stoter was te gast bij BNR’s radioprogramma Zakendoen. Hij sprak daar de ambitie uit om de beste omnichannel-retailer van de Benelux te worden. “Vooral alle helderheid, niet alleen binnen de bouwmarkten maar in de breedte van retail. “We zijn nu nummer 3”, zei Stoter. “Nou, da’s niet slecht.”

De presentator vroeg: "Hoe online bent u eigenlijk? Online is toch nog maar een klein kindje?"

“Dan heb je de verkeerde definitie van online”, zegt Stoter. “Online is meer dan alleen de webshop.” Producten aanbieden op Bol.com is nog steeds geen optie voor Intergamma. Eerder zei hij al niet te zullen betalen om zijn producten daar te verkopen. “We hebben momenteel meer klanten online dan in de winkels. Rond de 80% van de klanten die in de winkel komen heeft voor grote aankopen – niet voor een doosje spijkers – eerst op de site gekeken. Bijvoorbeeld om de voorraad te checken. En andersom zie je bij een actie met raamdecoratie bijvoorbeeld klanten op zaterdag in de winkel beginnen en daarna ’s avonds op de bank beslissen en online de bestelling doen.”

E-commerce en winkelomzet lopen wat Stoter dus naadloos in elkaar over en dus heeft Intergamma genoeg eigen kracht om niet samen te hoeven werken met platforms als Bol.com. “We blijven er wel naar kijken, maar op dit moment denken we dat onze strategie de juiste is.”

In andere organisaties zien franchisenemers e-commerce vaak als bedreiging van hun eigen winkels. Speelde dat een rol bij Intergamma?

Stoter: “Dat was bij ons geen punt. Jaren geleden hebben we daar intense discussies over gevoerd en prima afspraken over gemaakt. Alles wat we verdienen wordt verdeeld over franchisenemers en aandeelhouders. Er blijft niets hangen.”

Luister het interview hier terug of lees een samenvatting in de eerstvolgende MIX.