Met een nieuw winkelconcept combineert Karwei een bouwmarkt met een speciaalzaak op gebied van woninginrichting. De winkel is gericht op dhz, maar overal in de klantreis kan Karwei instappen met hulp. Vanuit stijl én vanuit techniek. Staaltjes van omnichannel en longtail in de winkel maken de formule helemaal van deze tijd.

Verlichting, wand, raam en vloer zijn de vier kerngroepen waar Karwei met de nieuwe winkel top-of-mind wil worden. Algemeen directeur Machiel van der Sluijs: “Op basis van een zorgvuldige analyse weten we dat die groepen ons heel veel potentieel bieden. Neem verlichting. Daar heb je nagenoeg geen speciaalzaken meer. Ikea is de grootste aanbieder, wij zijn een goede tweede. Maar met ons nieuwe assortiment en de nieuwe aanpak kunnen we daar nog sterk groeien.”

Door 5 tot 10 procent van het traditionele assortiment (4.000 artikelen) uit de winkel te saneren en evenveel nieuw assortiment toe te voegen, creëerde Karwei echt een heel andere winkel.

Koelkasten, waterkokers, wasmiddelen en veel impulsartikelen zie je in deze Karwei-winkel niet meer terug. “Het zijn niet de artikelen waar wij traffic mee willen maken”, zegt Karwei-directeur Machiel van der Sluijs. “Traffic zoeken wij op de speerpunten van verlichting, raamdecoratie, vloeren en wanden. In die vier groepen zien wij voldoende kansen voor groei en willen we dat de consument meteen aan Karwei denkt.” Meubelen verkoopt Karwei ook, al zijn die vooral nodig om het totaalplaatje te tonen en in die zin ondersteunend aan de vier kerngroepen.

Met 136 winkels zet Karwei 513 mln euro om. Van der Sluijs hoopt met het nieuwe concept 20% meer om te gaan zetten.

Lees hier het complete interview over Karwei met Van der Sluijs en Miedema uit MIX.