Bestedingen aan klusproducten gingen door het dak in de Corona-weken. Intussen zijn Nederlandse klussers er echter wel klaar mee, aldus de marktonderzoekers van USP.

In juni spendeerde een kwart van de Europese consumenten meer tijd aan dhz-klussen wegens Corona. Dat zien we duidelijk terug in de omzetpiek van de bouwmarkten (GfK's DIY Recap). Vooral de consumenten met een bovengemiddeld inkomen pakten meer klussen aan, doordat ze meer tijd thuis spendeerden.  In Nederland heeft 25% meer geklust en 6% juist minder. Kleine decoratieve klussen waren favoriet bij de Nederlanders (75%). Grotere decoklussen werden geklaard door 10% van de Nederlanders. Op constructief vlak ondernamen Nederlanders minder kleine (40%) en grote klussen (4%).

Dat blijkt uit de European Home Improvement Monitor van USP. Die laat bovendien zien dat Europese consumenten de komende maanden zin hebben om meer DHZ-klussen op te pakken. Voor de Nederlanders is dat klus-vooruitzicht minder rooskleurig. Slechts 10% is van plan meer te gaan klussen, 15% heeft het wel gezien en gaat juist minder doen, terwijl 75% net zoveel blijft klussen als voorheen.

Vooral kleine decoratieve klussen staan hoog op de agenda. Qua do-it-for-me staat de deur weer open. 50% van de huishoudens vind het okay om een vakman over de vloer te krijgen. Dat is beduidend meer dan een maand geleden, aldus USP. Zo'n 57% van de consumenten bezoekt met een gerust hart een bouwmarkt.