Bleven consumenten ook in juli meer klussen? Plannen ze meer klussen? Vinden ze het leuk? En gaan ze met een gerust hart naar de winkel, kopen ze liever online of stellen ze hun aankoop liever uit? USP vroeg het consumenten in heel Europa.

Specifiek voor Nederland vonden de onderzoekers van USP uit dat in juli 17% van de consumenten meer kluste wegens Corona en 9% juist minder.

Dat is minder dan in heel Europa. Van alle Europeanen heeft in juli 21% meer geklust vanwege Corona dan tevoren. Millennials (18-34) klussen 29% meer, 55-plussers 12% meer. Kijk je naar besteedbaar inkomen dan klusten de mensen met minder dan € 2.000 in 8% van de gevallen meer, mensen met meer dan € 4.000 in 26% van de gevallen. Van de 'light' klussers en 'renovators' kluste 27% meer. Van de onervaren klussers en de 'decorators 20%.

Driekwart gaat evenveel klussen

In de komende drie maanden verwacht 72% van de Europese klussers evenveel te klussen als voorheen vanwege het Corona-virus, 15% gaat meer doen, 13% juist minder. In de leeftijdscategorie 18-34 gaat 18% meer klussen en 19% minder. Nederlanders blijven meer klus-minded dan de gemiddelde Europeaan. Ook bij ons verwacht 78% van de consumenten evenveel of meer (9%) te zullen klussen. Daarentegen verwacht 22% van de consumenten minder te zullen klussen.

Vooral kleine klussen

De Nederlanders hebben vooral kleine klussen gedaan. 67% van de consumenten deed een kleine decoratieve klus, 55% een kleine constructieve klus. 18% deed een grote decoklus en 9% een grote constructieve klus.

Gerust naar de winkel

USP vroeg consumenten ook of ze met een gerust hart naar de DHZ-winkel gingen. Daarop zei 61% ja, terwijl 39% liever publieke gelegenheden vermeed. Nederlanders zijn er geruster op: 67% voelt zich comfortabel bij een bouwmarktbezoek. En als ze moeten kiezen tussen een DHZ-winkel, een online-aankoop of het uitstellen van een aankoop kiest 61% van de Europeanen voor de winkel, 25% voor online en 14% voor uitstel. Bij Nederlanders is de winkel nóg preferenter: 70% kiest voor de winkel, 21% voor online en 9% voor uitstel van een aankoop.

Eén op de drie vindt klussen leuker dan voorheen

De hamvraag is: vinden consumenten klussen leuk? 35% van de consumenten vond klussen in juli leuker dan voorheen. Een derde is ook beter geworden in klussen en 30% heeft meer klusspullen online gekocht dan voorheen. En van alle mensen die vanwege het Corona-virus meer tijd thuis doorbrengen, denkt 50% aan toekomstige klusprojecten, 49% zoekt naar inspiratie voor de decoratie van de woning en 42% gaat actief online op zoek naar klusspullen.