De 2019-cijfers van Intergamma laten lichte groei zien. Vooral de webshops plusten met dubbeldikke cijfers. Ook loste de organisatie de schulden zover af, dat ze in 2019 ook al aan de verplichtingen van 2020 heeft voldaan. Maar dat was 2019. Inmiddels doet de moeder van Gamma en Karwei het beter dan de markt en wil ze de beste omnichannel-retailer van de Benelux worden.

Goede berichten dus voor de franchisegever van Gamma en Karwei die in Operatie Guinness samen met franchisenemers/aandeelhouders de 156 winkels van Van Neerbos Bouwmarkten (CRH) overnam en daarmee een hybride bedrijf werd van franchise en eigen winkels. Waarbij die eigen winkels dan weer (deels) in bezit zijn van (de meeste) aandeelhouders.

CHECK HET COMPLETE INTERVIEW MET INTERGAMMA-CEO HARM JAN STOTER

Na die overname vertelde CEO Harm Jan Stoter dat Intergamma van alle retailers in DHZ-retail het beste gepositioneerd was. En toen kwam Corona. Voor de zomer vertelde Stoter al dat Intergamma gaat voor een 'reset', niet voor een 'rebound'.

Flexibiliteit = must

In een uitgebreid Intergamma-interview met MIX zegt Stoter nu dat de voorspelbaarheid van de markt enorm is afgenomen en dat Intergamma daarom heel flexibel moet worden. Veel van die flexibiliteit kwam aan de dag in de hectische Corona-maanden, maar het is zeker dat de ambtelijkheid voor een deel zal terugkeren. “Als we de helft van de flexibiliteit houden, ben ik heel blij”, zegt Stoter.

Ondertussen zagen we al een nieuwe postionering voor Karwei, een nieuwe franchisenemer bij Gamma en heel veel omnichannel-beweging binnen heel Intergamma.

Met Stoter praten we over de achtbaan van Corona: “Eerst bovenop de rem, toen weer vol op het gas.”

  • Over zijn verwachtingen, zijn noodplan en de gevoeligheden die hij in zijn jaarverslag identificeert: “Banken vroegen wat ik kwam doen.”
  • Over franchisenemers die voorlopig zelf de regie in hun winkels houden, het Intergamma eerst willen zien bewijzen voor ze zich totaal laten ontzorgen door Leusden. “Heel eerlijk? Zou ik zelf ook zeggen als ik franchisenemer was.”
  • Over de samenwerking met leveranciers: “We zijn intensief in gesprek met onze top-30 en zullen niet zomaar recht-op-en-neer-boetes uitdelen.”
  • Over omnichannel-ontwikkeling en kruisbestuiving tussen online en de winkel: “Winkel schat ik over vijf jaar gemiddeld wat kleiner.”

CHECK HET COMPLETE INTERVIEW MET INTERGAMMA-CEO HARM JAN STOTER