Intergamma bood de franchisenemers van Gamma en Karwei aan om hen volledig te ontzorgen door de regie over hun winkels over te nemen. Maar de franchisenemers laten het Intergamma eerst maar eens bewijzen in haar eigen winkels.

Uit het jaarverslag over 2019 blijkt dat Intergamma de franchisenemers een nieuw servicemodel heeft voorgesteld. Een model waarin Intergamma als franchisegever zijn franchisegevers volledig ontzorgt en de hele operatie van de winkel overneemt.

Totaal ontzorgen

In een groot interview met MIX zei Intergamma-CEO HArm Jan Stoter: “De grotere franchisenemers hebben hun eigen overhead, organisatie, HR en operations. Zij deden de winkels en wij in Leusden de commercie, het regiomanagement, de verkoop binnendienst en de berichtgeving naar de winkels. Maar die dubbele aansturing was niet zo efficiënt en ook lang niet altijd effectief. Regiomanagers van Van Neerbos zelf waren bijvoorbeeld nogal op de cashflow en spraken vestigingen aan op ’te veel voorraad’. Terwijl een week later een regiomanager van ons juist kwam vertellen dat de voorraad omhóóg moest vanuit commercieel en klantperspectief. Dus de ene keer luisterden ze dan wel, de andere keer niet.” En dat komt de slagvaardigheid van de organisatie als geheel natuurlijk niet ten goede.

"Dubbele aansturing was niet zo efficiënt en ook lang niet altijd effectief en dat komt de slagvaardigheid van de organisatie als geheel natuurlijk niet ten goede."

Eerst zelf bewijzen

Toen Intergamma de winkels en de aandelen Van Neerbos overnam (operatie Guinness), nam de organisatie automatisch ook een eigen overhead en de verantwoordelijkheid over die winkels (156) over. Vanuit die activiteiten gaf Intergamma de franchisewinkels dus de keuze om hen ook te ontzorgen. Twee vliegen in één klap, zou je zeggen: de overhead van Intergamma verdelen over meer winkels en overhead wegnemen bij franchisenemers. En dan ook de organisatie nog slagvaardiger maken.

Toch waren de franchisenemers terughoudend en kozen ze er allemaal voor om zelf de regie te houden. “Ze vonden het wel een interessant idee hoor”, nuanceert Stoter. “Maar ze doen het voorlopig liever nog even zelf tot wij het eerst eens bewezen hebben in onze eigen winkels. Heel eerlijk, als ik franchisenemer was, zou ik hetzelfde zeggen.”

Dit bericht is onderdeel met een uitgebreid MIX-interview met Intergamma-CEO Harm Jan Stoter: "Intergamma bereidt zich op álles voor".

 

Check ook: