De H1-2020-cijfers van Hornbach zijn weer glanzend. In Nederland groeit de Hornbach-omzet wederom met dubbele cijfers.

De klustrend duurt voort en dat ziet Hornbach terug in de cijfers van het tweede kwartaal van boekjaar 2020/21. In de maanden juni tot en met augustus groeide de geconsolideerde omzet met 22,7%, iets meer dan het kwartaal ervoor (+17,8%). De omzet van Hornbach Group, het moederbedrijf van de gelijknamige Duitse bouwmarktketen, is daarmee in de eerste helft van het boekjaar (looptijd 1 maart – 31 augustus 2020) gestegen met 20,2% tot € 3,1 miljard. Ook in Nederland zag Hornbach haar omzet opnieuw met dubbele cijfers groeien.

Winkels beperkt open, online in stroomversnelling

De omzet werd gerealiseerd in de periode waarin de openingstijden van de vijftien Nederlandse vestigingen door COVID-19 werden beperkt. Tegelijkertijd kwamen de online verkopen in een stroomversnelling. “Ik ben buitengewoon trots op deze prestatie, maar bovenal op onze medewerkers. Zij zijn tenslotte degene die alle aankopen verwerken”, laat Evert de Goede, Algemeen Directeur Hornbach Nederland, weten. Pas sinds 31 augustus is Hornbach weer open volgens de normale openingstijden. Alle andere coronamaatregelen zijn onverminderd van kracht en worden verder aangescherpt in lijn met de nieuwe maatregelen van het kabinet. De Goede vervolgt: “Onze medewerkers werken al maanden keihard om alles in goede banen te leiden. Zo worden bij ons nog steeds alle winkelwagens na gebruik schoongemaakt en wordt toegezien op de 1,5 meter afstand. We zien dat doe-het-zelvers vooraf goed nadenken over hun aankopen, nu zij vaak grotere projecten aanpakken. Zij beperken hun bezoek aan de bouwmarkt door meer tegelijk te kopen en vaker online te bestellen.” De verwachting is dat de klustrend in het najaar doorzet, nu iedereen meer tijd thuis doorbrengt.

Aanhoudende groei, aanzienlijk aandeel Nederland

De grootste operationele subgroep, Hornbach Baumarkt AG, exploiteerde op 31 augustus 160 bouwmarkten met tuincentrum en webshop in negen Europese landen. In Duitsland steeg de like-for-like omzet met 24,3% in de eerste helft van 2020/21. In de rest van Europa steeg de netto-omzet met 17,1%. De online verkopen kwamen in een stroomversnelling en stegen binnen de groep met twee derde in de eerste helft van het jaar. In Nederland noteert Hornbach wederom dubbele groeicijfers. In januari van dit jaar opende het concern de vijftiende Nederlandse projectbouwmarkt met tuincentrum in Duiven. Evert de Goede: “En we blijven ons richten op groei. Inmiddels wordt er hard gebouwd aan onze zestiende Nederlandse vestiging in Apeldoorn. De zeventiende komt in Enschede en met de vaststelling van het bestemmingsplan door de gemeenteraad in Nijmegen afgelopen woensdag, is ook de achttiende Nederlandse vestiging dichtbij.”

Bedrijfsresultaat stijgt met 68,7%, prognose verhoogd

De sterke omzetgroei in combinatie met verbeterde kostenratio’s, leidde tot een aanzienlijke stijging van de winst in de eerste helft van het boekjaar 2020/21. Hornbach Group verhoogde zijn bedrijfsresultaat (EBIT) gecorrigeerd voor niet-operationele winsteffecten met 68,7% tot € 334,7 miljoen. De jaarprognose is bijgesteld, omdat de operationele ontwikkeling positiever wordt ingeschat dan voorheen. Het wordt onwaarschijnlijk geacht dat er opnieuw landelijke marktsluitingen zullen plaatsvinden in verband met COVID-19. Verwacht wordt dat de geconsolideerde omzet in het boekjaar 2020/21 zal groeien tussen de 8% en 15% (voorheen plus 5%). De gecorrigeerde EBIT zal naar verwachting een waarde bereiken tussen € 270 miljoen en € 330 miljoen (boekjaar 2019/2020 € 227 miljoen).

Ander Hornbach-nieuws:

Check hier MIX-berichten over expansie van DHZ-retailers.