Nét voor de lock-down was het een gekkenhuis in veel bouwmarkten. Daarna werd het een paar dagen vrij stilletjes. Hoe zien we dat precies terug in de GfK-cijfers?

Jammer is dat GfK alleen weekomzetten registreert, geen dagomzetten. Terwijl sommige ondernemers de maandag voor de lock-down-perconferentie hun beste dag ooit draaiden en anderen op die ene dag zelfs een week-omzet boekten, kunnen we die piek niet precies uit de cijfers terughalen.

Saldo van maandag-piek en daaropvolgende dip

GfK noteerde in week 51 namelijk een plus van 2% voor DHZ-producten en +0% voor Tuin-producten. Die groei van 2% en 0% is dus het saldo van de enorme maandag-piek en de dip van de daaropvolgende dagen.

+30% over eerste 51 weken

Over de eerste 51 weken van het jaar 2020 komt de groei overigens op +30% voor de productcategorie DHZ en +29% voor de productcategorie Tuin.

Let op: dit is niet de DIY Recap-omzet van alle bouwmarkten die MIX normaal gesproken publiceert.
De plus van 53% is dus niet de groei van een specifiek winkelsegment, maar de groei van de categorie producten, zegt GfK’s Stephan Bakkum. “We zien DIY- en Garden-producten tegenwoordig ook buiten de bouwmarkten en tuincentra aangeboden worden. Het betreft hier een leaderpanel bestaande uit een selectie van DHZ-zaken en bouwmarkten, een aantal tuincentra, elektro speciaalzaken, warenhuizen (online en offline), huishoudelijke winkels en elektro retailers.”

Bakkum legt uit: “Als we over een product-categorie spreken als DIY and Garden, dan betreft dit niet alleen de omzetten die bouwmarkten en tuincentra hierin maken, maar ook de verkopen van deze product-categorie binnen de andere deelnemende retailers. En omgekeerd betreft de product-categorie DIY & Garden ook niet het volledige bouwmarkt- of tuincentrum-assortiment. Ook binnen de bouwmarkten en de tuincentra worden andere producten dan puur DHZ- en Tuinartikelen verkocht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: groot en klein huishoudelijk, food-producten, kleding, electronica, etc. En die zitten dus niet in deze plus van de product-categorie.

MIX-abonnee's kunnen een complete excel met omzetcijfers uit GfK's DIY Recap downloaden in de rubriek Marktcijfers.