Met 10% tot 25% van de omzet zijn veel bouwmarkten en DHZ-winkels dezer dagen heel druk. MIX app'te er een paar voor een kleine update.

"Af en toe een laminaatvloer, maar vooral bestellingen met lage orderwaardes van noodzakelijke spullen", zegt een bouwmarkt-ondernemer uit Brabant. Niet heel zijn assortiment is beschikbaar voor click & collect. "Heeft te maken met noodzakelijkheid", weet hij van zijn franchisegever. HIj draait nu rond de 10% van de reguliere omzet en heeft alleen zijn vaste medewerkers aan het werk. Gemiddeld zijn er vijf man click&collect-orders aan het verzamelen. De rest is bezig met achterstallig werk.

Erg lastig allemaal

Een andere ondernemer realiseert met 25% van zijn reguliere omzet iets meer, en vindt het ook erg lastig allemaal. Hij heeft al zijn medewerkers aan het werk in zijn bouwmarkt. Zijn naastgelegen bouwgroothandel biedt geen soelaas, daar is de consument ook niet welkom. Wel doet hij aan bezorging vanuit beide formules. "Al 26 jaar trouwens", zegt hij lachend.

"Gemiddeld zijn er vijf man click & collect-orders aan het verzamelen"

Nog 60% all-in

Een derde ondernemer doet nog 60% van zijn omzet. Maar dat is dan 'all-in', zegt hij. Dat betekent dat hij niet alleen zijn bouwmarktverkopen meetelt, maar ook al zijn maatwerk, de woninginrichting, een activiteit in kantoormeubelen die nu op volle toeren draait wegens het vele thuiswerken. En vergeet de montage van zonwering niet. Het onderhoud daarvan heeft hij trouwens bij veel klanten ook naar voren kunnen trekken. Zo kan hij iedereen aan het werk houden. "Met click & collect, meer advies aan huis bij de klant, maar ook om schoon te maken en alles klaar te maken voor na Corona. Bovendien zijn we een shop-in-shop aan het bouwen. Daar zouden we normaal twee maanden over doen, dat lukt nu in één maand. En gelukkig hebben we genoeg buffer en allemaal eigen panden."

"Qua omzet natuurlijk peanuts ten opzichte van normaal"

Pijplijn droogt op

Een ondernemer met twee winkels in het midden des lands zette nog 30% om, maar waarschuwt dat daar wel veel omzet uit 2019 inzat. "Als klanten hier een keuken of een maatwerk-kast bestellen en we leveren die nu uit, noteren we de omzet nu. Dat betekent dat het omzetbeeld beste vertekend is en onze pijplijn op maatwerk tegelijkertijd behoorlijk opdroogt." Maar hij moppert niet en heeft al zijn medewerkers aan het werk. "De webshop draait behoorlijk en we krijgen de hele dag vragen via de mail, what'sapp, website en telefoon en zijn daar druk mee." Als hij langs zijn web-orders loopt ziet hij zand, verf, isolatie, schroeven en bitjes. "Uit alle groepen gaat wel wat weg."

"Uit alle groepen gaat wel wat weg"

"Spik en span als we weer open mogen"

In ieder van zijn winkels helpen vier of vijf man de hele dag klanten met lekkende kraan-slangetjes en dat soort dingetjes. "Qua omzet natuurlijk peanuts ten opzichte van normaal, maar voor onze medewerkers wel 'een soort van leuk'. Het wordt door de klanten enorm gewaardeerd en collega's hoeven niet de hele dag de klok weg te kijken." Dat hoeft bij hem sowieso niet, want hij heeft alle verlichting vervangen voor led, is alle keuken- en sanitairshow-blokken aan het tegelen met nieuwe tegels, de winkel aan het balansen en alle min-max'en exact aan het instellen. "Allemaal projectjes die in de afgelopen drukke periode zijn blijven liggen. Als we straks weer open mogen, is de winkel weer helemaal 'spik-en-span'." 

We citeren ondernemers anoniem, omdat niet alle franchise-organisaties het op prijs stellen als individuele franchisenemers het woord voeren in Corona-tijden. Namen en vestigingsplaatsen van de ondernemers zijn bij de redactie bekend.