DHZ-retail en bouwmarkten mogen nog steeds niet helemaal open. Terwijl de drukke maanden nú juist op komst zijn. Maar welke omzet zou er normaal gesproken op komst zijn?

Na het topjaar voor DHZ in 2020 zijn de bouwmarkten inmiddels al bijna een kwartaal dicht. En dat blijft nog even zo. In januari rapporteerde GfK een min van ongeveer 50%. MIX hoort op de winkelvloer heel wisselende verhalen. Wisselend per keten. En wisselend per winkel. Van: 'Dit kost bakken met geld'. Tot: 'Het valt eigenlijk wel mee'. 

Maar intussen zijn bouwmarkten dus al een kwartaal 'dicht' of grotendeels dicht. En hét tuin- en schilderseizoen staat te beginnen. Hoe ziet de verdeling van de omzet over de maanden er normaal gesproken eigenlijk uit? Dat becijferden wij op beeld van GfK's DIY Recap over 2019 en 2020. Let op: in DIY Recap vat GfK alleen de omzetcijfers van bouwmarkten samen.

In de grafiek zie je in lichtblauw de verdeling in 2019, in donkerblauw de verdeling in 2020. Als je weet dat iedere maand met meer dan 8% van de jaaromzet (100% / 12 maanden) bovengemiddeld scoort, zie je dat de maanden april en mei heel belangrijk zijn voor het jaartotaal. Ook juni en juli tikken bovengemiddeld door in de jaaromzet.

Die jaaromzet bedroeg volgens GfK's DIY Recap in 2019 trouwens € 3,287 mrd. In 2020 was dat € 4,014 mrd.

MIX-abonnee's kunnen een complete excel met omzetstatistieken uit GfK;s DIY Recap downloaden in de rubriek www.mixonline.nl/marktcijfers