Met een plus van 15,4% komt Hornbach op een jaaromzet van € 5,5 mrd. Vanwege de strenge lockdowns in ons land bleven de Nederlandse bouwmarkten voor het eerst sinds lange tijd achter bij de gemiddelde groei in het hele concern.

Hornbach bevestigt met de presentatie van haar jaarverslag de in maart gepubliceerde voorlopige cijfers. Het Duitse bouwmarktconcern heeft boekjaar 2020/2021 (looptijd 1 maart 2020 tot en met 28 februari 2021) afgesloten met een netto-omzet van € 5,5 mrd, een stijging van 15,4% ten opzichte van vorig jaar. Vanwege de langdurige lockdown in het laatste kwartaal blijft de omzet in Nederland achter ten opzichte van de Group. Voor komend jaar zijn de verwachtingen optimistisch. Hornbach voorziet dat de vraag naar bouwmaterialen op lange termijn aanhoudt, doordat consumentengedrag blijvend veranderd is nu we meer belang hechten aan huis en tuin.

Veel moois in verschiet

“Niemand gaat het afgelopen jaar vergeten”, blikt Evert de Goede, algemeen directeur Hornbach Bouwmarkt Nederland terug. “Corona heeft voor uitdagende omstandigheden gezorgd. Flexibiliteit en innovatiekracht waren cruciaal om iedereen die graag wilde klussen van dienst te blijven, zelfs tijdens de lockdown. In krap twee dagen tijd stond ons click & collect systeem live. Ik heb dan ook enorme waardering voor onze medewerkers, iedereen heeft zich meer dan 100% ingezet. Kijken we vanuit de internationale groep, dan waren de coronamaatregelen het strengst in Nederland en dat zien we terug in de cijfers. Ook het nieuwe boekjaar zijn wij gestart tijdens een lockdown en momenteel werken we nog altijd onder beperkende maatregelen. Maar er ligt veel moois in het verschiet. Dit najaar openen we een nieuwe vestiging in Apeldoorn. Ook in Enschede wordt hard gewerkt aan een nieuwe projectbouwmarkt, die naar verwachting zal openen in de eerste helft van 2022.”