Hornbach rapporteerde zijn definitieve cijfers over het gebroken boekjaar 2020-2021. Met een plus van meer dan 15% kwam de complete Hornbach Groep uit op een jaaromzet van € 5,5 mrd in 2020/2021. De online omzet verdubbelde tegelijkertijd.

De netto-omzet van Hornbach Group steeg met 15,4% tot € 5,5 mrd euro in 2020/21. De grootste operationele subgroep, Hornbach Baumarkt AG die per 28 februari 2021 in totaal 161 bouwmarkten met tuincentrum, twee specialistische bouwcentra en webwinkels in negen landen exploiteerde, zag de netto-omzet met 15,6% stijgen naar € 5,1 mrd. Op like-for-likebasis en na aftrek van valuta-effecten nam de omzet met 14,7% toe, de hoogste waarde sinds de beursgang in 1993.

Online verdubbeld

De online omzet verdubbelde in boekjaar 2020/2021 en bereikte een verkoopaandeel van circa 17%. Dat is mede het gevolg van de click & collect verkopen, die tijdens lockdownsluitingen in veel Europese landen mogelijk bleven en onderdeel uitmaken van de online omzet. In Nederland had Hornbach net op tijd zijn Online DC operationeel.

Check hier waar Hornbach staat in de Twinkle-100 ranglijst van Nederlands grootste webwinkels.

Consumentengedrag blijvend veranderd, huis en tuin belangrijker

Hoewel de start van het nieuwe boekjaar werd beïnvloed door verkoopbeperkingen en mindere weersomstandigheden tijdens het tuinseizoen, kenmerkt het eerste kwartaal van dit boekjaar zich door een hoge klantvraag. Voor het volledige boekjaar 2021/2022 wordt verwacht dat de geconsolideerde omzet van de HORNBACH Group gelijk zal zijn aan boekjaar 2020/2021. Gecorrigeerd voor niet-operationele winsteffecten zal de EBIT naar verwachting onder het niveau van boekjaar 2020/2021 liggen (326,4 miljoen euro), maar aanzienlijk hoger zijn dan het niveau van pre-coronaboekjaar 2019/2020 (227 miljoen euro). De bouwmarktketen ziet de blijvende verandering in het consumentengedrag als belangrijkste reden. Als gevolg van het feit dat we meer tijd thuis moeten doorbrengen, wordt er veel meer belang gehecht aan een fijne thuis- en tuinomgeving. Dat gegeven is niet alleen een goede basis voor de ontwikkelingen in 2021/2022, maar zal ook de vraag naar bouwmaterialen op lange termijn aanwakkeren.