Het bewogen Corona-jaar 2020 heeft Praxis-moeder Maxeda geen windeieren gelegd.

Maxeda DIY Group heeft in 2020/21 de ‘Make it Easy’ strategie voortgezet. Hierbij heeft de groep van Praxis en Brico verdere invulling gegeven aan vijf groeimotoren om een naadloze omnichannelklantervaring te creëren en top- of-mind blijven bij DHZ-klanten in de Benelux:

  • Store
  • Product
  • People
  • Digital
  • Home

Marktaandeel, omzet en winst

In 2020/21 realiseerde Maxeda met 341 winkels (221 eigen winkels en 120 franchise winkels) naar eigen zeggen het grootste marktaandeel in de Belgische doehetzelf-branche (44%) weten te realiseren via de winkelformules Brico en BricoPlanit, en het op één na grootste marktaandeel in de Nederlandse dhz-retail (25%) via de winkelformule Praxis. Het boekjaar 2020/21 was voor Maxeda een sterk boekjaar wat resulteerde in een stabiele jaarlijkse omzet van € 1.562 mrd. Het operationele resultaat steeg met 54% van
€ 111 mln naar € 171 mln. Maxeda's kasstroom uit werkkapitaal groeide van € 13-16 mln in 2019/2020 naar € 50 mln in 2020-2021.

Versnelling online

Doordat de winkels, eerst in België en daarna in Nederland, moesten sluiten was het voor Maxeda noodzakelijk om een grote online versnellingsslag te maken. De websites werden geschikt gemaakt voor het grote aantal bezoekers en het aantal beschikbare producten werd flink verhoogd. Ook werden ‘Reserve & Go’ (België) en ‘Bestel & Haal op’ (Nederland) mogelijk gemaakt. Daarnaast is voor de Praxis-website de mogelijkheid om vooraf online te betalen en voor het reserveren van een tijdslot voor ‘Winkelen op afspraak’ toegevoegd.