UIt de laatste halfjaarcijfers van Hornbach blijkt dat imiddels 20% van de bouwmarkt-omzet uit online komt. En die online-omzet blijft nog steeds aanhouden, aldus directeur Evert de Goede.

De groepsomzet steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 5,1% tot € 3,3 mrd. De online omzet groeide in dezelfde periode aanzienlijk en behaalde een aandeel van bijna 20%. De Nederlandse bijdrage aan de groepsomzet zit in Q2 weer in de lift, na een eerste kwartaal dat zich kenmerkte door winkelsluitingen en beperkende coronamaatregelen.

Web-omzet blijft aanhouden

“Q1 stond in het teken van de lockdown, met winkelsluitingen en beperkende maatregelen op het aantal bezoekers en onze openingstijden”, blikt Evert de Goede, algemeen directeur Hornbach Bouwmarkt Nederland, terug. “Dat zie je terug in de cijfers. Maar de vraag van consumenten was al die tijd onverminderd hoog en zette zich voort in Q2, waarin we duidelijk verbetering zien. Consumenten hechten nog altijd veel waarde aan huis en tuin en zijn volop aan het klussen. Dat merken we in onze vestigingen. We zien ook dat de vraag via de webshop, die tijdens de lockdown natuurlijk heel fors was, blijft aanhouden.”

DC in NL operationeel

De Goede vervolgt: “Ook in Nederland groeien we door. Sinds half mei is ons distributiecentrum volledig operationeel. Met een oppervlakte van ruim 15.000 m2 is deze volledig ingericht op het vergroten van onze online services. Daarnaast openen we op woensdag 13 oktober de deuren van onze zestiende Nederlandse vestiging in Apeldoorn en later dit jaar lanceren we onze nieuwe retailformule Hornbach Vloeren. De tweede helft van het boekjaar biedt veel perspectief.”

Eerder ontrafelde MIX al de Nederlandse omzetcijfers van Hornbach. Daar hielden we nog rekening met een online-gehalte van 25%.