KlusWijs raadt zijn winkeliers aan om vanaf morgen open te gaan voor klanten. Ook zonder afspraak.

Volgens KlusWijs-directeur Hans Hortensius was de drang naar versoepelingen nooit eerder zo sterk als nu. "Hierdoor zullen we zien dat ook andere branches, waaronder met name de horeca, hun deuren morgen gaan openen. Burgemeesters hebben al aangegeven niet te gaan handhaven, omdat zij enerzijds het beleid niet steunen en anderzijds is er geen beginnen meer aan. Kort en goed staan ons bijzondere weken te wachten, waarin burgerlijke ongehoorzaamheid de krantenkoppen zullen gaan bepalen."

KlusWijs-winkels gaan zaterdag dus open, ook voor klanten zónder afspraak.

Winkelen op afspraak zinloos en té belastend

Volgens KlusWijs is 'winkelen op afspraak' ooit in het leven geroepen om enerzijds het aantal klanten te reguleren en de registratie van klanten bood de mogelijkheid voor bron- en contactonderzoek. Het zogenaamde bron- en contactonderzoek wordt met de huidige besmetting cijfers niet meer uitgevoerd, dus registratie van klanten is hiermee zinloos geworden. En: "Onze ervaringen vanuit het verleden met deze werkwijze zijn ronduit slecht door de vele onnodige discussies met klanten die het niet begrijpen of willen begrijpen, de enorme hoeveelheid werk op het hoofdkantoor om met alle technische partijen de afsprakenplanner tailormade per winkel in te richten en niet in de laatste plaats de vele uren extra werk op uw winkelvloer om alle afspraken in te plannen en te coördineren. Zeker deze laatste constatering is momenteel zwaarwegend nu we allemaal te maken hebben met veel uitval van personeel, doordat we allemaal keurig de quarantaine-regels volgen en de hoeveelheid besmettingen direct leiden tot de afwezigheid van veel personeelsleden die in quarantaine of isolatie moeten."

Strikt maximaal aantal en veiligheid voorop

Daarom laat KlusWijs klanten via alle kanalen laat weten dat ze vanaf morgen weer geopend zijn. "Wij spreken af dat iedere klant welkom is, als hij/zij zich aan de regels houdt en bereid is om even buiten te wachten als de maximale capaciteit is bereikt. Dat is de afspraak."

Hortensius: "Ons uitgangspunt is en blijft dat wij willen waken over de gezondheid van onze klanten en medewerkers en hier geen concessies aan doen. Hierbij volgen wij de richtlijnen van het RIVM en voeren wij uit in de geest van de wetgever en/of beleidsmakers. Dit betekent óók dat wij vanaf morgen strikt handhaven op het maximaal aantal toegestane personen in onze winkels."

Winkeliers die tóch de afsprakenplanner willen inzetten worden daarin vanaf maandag ondersteunt. En winkeliers die op bovenstaande werkwijze worden aangesproken door de gemeentelijke handhaving, vraagt KlusWijs om de gemeente door te verwijzen naar het hoofdkantoor.

Check ook de reacties van andere DHZ-retailers op de uitgelekte versoepelingen.