Hornbach is 25 jaar in Nederland en claimt met 17 winkels 25% marktaandeel. Toch ging de Duitse bouwmarktketen hier niet direct vliegend van start.

Sterker nog, het had maar een haartje gescheeld of Hornbach had gefaald vanaf de start.

Hard hoofd

Vijfentwintig jaar geleden had Evert de Goede er zelf een hard hoofd in of Hornbach het wel zou gaan maken in Nederland. Dat gaf hij toe in een interview met MIX. “Ik was toen zelf nog maar een groentje, werkte bij Marktkauf en het was nog maar de vraag waar de markt naartoe ging. Volgens mij draaiden we toen in Duiven in het eerste jaar 24 mln gulden. Of dat goed of slecht was, wisten we niet. Maar we liepen niet over van vermoeidheid omdat we daar zo veel verkochten.”

Scheelde maar een haartje

Kort na de start in Zaandam ontsloeg Hornbach directeur Aart van der Schalk. De Goede: “Ik heb begrepen dat ze bij Zaandam een andere calculatie in gedachten hadden dan er in het eerste jaar uitkwam. En daardoor stond er misschien wel 300 man op de payroll, terwijl de verwachte omzet uitbleef. Dat moest dus snel anders.” De prijsstrategie ging snel op de schop. De Goede: “Als je binnenkwam werd je overweldigd door het aanbod. Je zag die zwarte wand met douchebakken in al die kleuren, de massa kwam je tegemoet. Alleen de prijzen, die waren niet zo laag als je er zou verwachten.”

Prijspeil aangepakt

Toen dat prijspeil eenmaal aangepast was, ging het hard. En dan fast-forward 25 jaar vooruit, heeft Hornbach nu dus 25% marktaandeel. “Ketens als Gamma en Praxis toen hadden ons geen geld moeten laten verdienen. Dat zei mijn voorganger May Meulenberg lang geleden al. Misschien waren ze een beetje te zelfverzekerd? Ze hadden Wirichs zien komen én gaan en Marktkauf draaide niet echt goed, terwijl de branche keihard groeide.”