“Met middelmatigheid bij logistiek overleef je het niet.” Het productaanbod bij Eltra is zeer breed en de wensen van hun klanten zijn heel verschillend. Om aan al deze verschillende behoeften en eisen te voldoen, maakt Eltra gebruik van het DAAS-model (Distributie As A Service). Om hun strategisch voordeel bij distributie verder te optimaliseren voegen ze hun drie locaties samen in een nieuw, hypermodern distributiecentrum, vlakbij Gent.

Eltra - aanwezig bij alle grote DIY-ketens - zet met category management in op complete concepten, waarbij ze de belangen van hun A-merken zoals Legrand, Niko, Ledvance en Duracell behartigen. “We werken met complete categorieën en volledige schapconcepten met zowel A-merken, eigen Eltra-merken en private labels van retailers. Logistiek vormt hierbij een enorm belangrijke factor’, vertelt CEO Dirk Baum. “Met ons DAAS-model hebben we al onze services inzichtelijk gemaakt. Klanten kunnen daardoor bijvoorbeeld bestellingen plaatsen van 100.000 stuks, maar ze kunnen ook kiezen voor aparte leveringen per stuk, of leveringen per winkelpunt of dropshipments”.

Opening hypermodern distributiecentrum

Waar Eltra voorheen werkte met drie afzonderlijke locaties, hebben ze recent de stap gemaakt naar veel ruimer en gerobotiseerd distributiecentrum. Baum zegt dat ze al lange tijd de behoefte hadden aan een groter pand. “We hebben de ambitie om te groeien, daarvoor is investeren in logistiek een noodzakelijkheid. Met middelmatigheid bij logistiek overleef je het namelijk niet, dan verplaats je alleen producten. We hebben flink geïnvesteerd in automatisatie, waardoor we nog meer efficiëntie bij het logistieke proces krijgen en voor nieuwe services kunnen aanbieden. Daarmee beantwoorden we bijvoorbeeld aan de eisen die vanuit de retail gesteld worden of onze opgehoogde voorraden en om in te spelen op de verstoorde supplychain. Nu hebben we alles onder één dak in een hypermodern DC. We gaan naar latere cut-off tijden, pick-to-shelf en een nog hogere servicegraad, zowel B2B als B2C.”

“Het is geweldig dat we deze kans krijgen”, vervolgt Baum enthousiast. “Eltra is onderdeel van de Heylen Groep en dit is meteen ook één van de voordelen. Zij zijn actief in diverse takken van sport, waarvan warehousing - met meer dan 1 miljoen verhuurde m2’s - een aanzienlijke is. Bovendien is er ruim kapitaal voorhanden om te investeren. Zij geven ruimte aan investeringen in marktkansen, acquisities, verbetering van de infrastructuur en de IT van Eltra. Deze logistieke vernieuwing is tevens de eerste stap van ons IT-masterplan, waarbij tegelijkertijd de WMS is aangepast. De tweede stap is een nieuw ERP-systeem.”

Flexibiliteit en maatwerk

“Snelheid bij logistiek is heel belangrijk”, legt IT & logistics director Wouter De Vliegher uit. “Eltra verzorgt de backend logistiek voor partners. Daarin kunnen we desgewenst heel ver gaan. Bijvoorbeeld door de goederen van bepaalde assortimenten bij elkaar te leveren, waarbij we zelfs aan kunnen leveren in de volgorde van een specifieke winkel. Dat werkt natuurlijk enorm efficiënt en is een belangrijke toegevoegde waarde in deze tijden van personeelsschaarste. Daarnaast is het belangrijk dat retailers weinig tijd nodig hebben voor het ontvangen van goederen van leveranciers. Bij onze zendingen kunnen we een nummer op de doos zetten die o.a. via EDI naar onze klanten wordt gecommuniceerd. Sommige retailers kunnen er vervolgens voor kiezen om bij ontvangstcontrole alleen een steekproef te nemen.

Is deze goed? Dan gaan ze verder met het verwerken van de totale levering.” De Vliegher vervolgt: ”In 75% van de orderlijnen werken we met AGV’s, deze robots kunnen 27 kilo aan goederen dragen. We evolueren naar shelf-ready-picking, met een optimale volgorde. En natuurlijk hebben we in ons DC ook andere goederen, zoals lengtegoederen of zwaardere goederen.”

Voor de inrichting van de automatisatie maakte Eltra gebruik van het Skypod systeem van het Franse Exotec. In hun achtjarige bestaan hebben ze inmiddels een waarde van één miljard euro opgebouwd, waarbij we ze wereldwijd werken voor gerenommeerde bedrijven als Decathlon en Carrefour. Klanten maken gebruik van standaardconcepten, waardoor ze in 4 tot 6 maanden een complete automatisatie op kunnen leveren. Baum vertelt dat Eltra kijkt naar overnames in het buitenland, zoals in Frankrijk en Duitsland. “Daar zouden we soortgelijke DC’s neer kunnen zetten, want dit concept - zoals we dat hier in België hebben - is flexibel en gemakkelijk door ons te kopiëren.”

DAAS-model steeds optimaliseren

Nog even terug naar het DAAS-model. Daarvoor heeft Eltra periodiek strategische meetings met klanten. “We luisteren naar de behoefte vanuit de retail en kijken naar wat een leverancier van ons verwacht. Het B2C profiel van de B2B retailer wordt groter, waardoor we vaker kleinere aantallen en minder stuks in een zending leveren. Ook de backend van webshop kunnen wij verzorgen, onder andere met dropshipments. Met ons nieuwe DC kunnen we nu ook latere cut-offs doen, van 9 of 10 uur ‘s avonds. Bovendien zal de verregaande automatisering en robotisering de foutenlast verder verminderen”, zegt Baum. “Ook hebben we de mogelijkheid om met dit DC verder uit te breiden, zowel in aantallen robots als in rekken.”

Duurzaamheid als speerpunt

Momenteel werkt Eltra aan een duurzame strategie met ambitieuze doelen voor 2022-2030. Daarbij willen ze hun ecologische voetafdruk verkleinen en hun positieve impact versterken. Het nieuwe distributiecentrum is daar een voorbeeld van, het heeft het BREEAM Excellent-keurmerk. Ook ligt het dak vol met zonnepanelen. Eltra wil die slag rond duurzaamheid niet alleen maken: ze betrekken hun partners en stakeholders bij om samen doelstellingen te bereiken. “Voor onze medewerkers staat wellbeing bij het werk voorop. Dat betekent dat ze werken in een comfortabele omgeving met een huiselijke sfeer. De ruime kantine met veel daglicht en buitenterras is daar een goed voorbeeld van. We zijn bovendien een inclusieve werkgever”, vertelt Baum. De Vliegher vult aan: “In het DC brengt de automatisatie ergonomische werkposten met zich mee, waardoor je niet hoeft te bukken of zwaar hoeft te tillen.”

Eltra werkt met diverse zelf-ontwikkelde inpakmachines en 3D-printers om te voorzien in de eigen inpak- en herpakwerkzaamheden. Hierbij wordt voorraad geproduceerd, waaronder buffervoorraad. Met deze machines – zoals kabelmachines – kan dankzij 3D-matrijzen maatwerk geleverd worden. Door zelf 3D-onderdelen te printen is er minder stilstand. Hiervoor werkt Eltra samen met een sociale werkplaats in Temse die Eltra volgt naar Gent, waarbij de regio nog volop kansen biedt voor hen.

“We kijken ook naar responsible consumption, bijvoorbeeld door verpakkingen zoveel mogelijk van karton of van hergebruikt plastic te maken. Bij het laatste speelt perceptie een rol, zowel bij retailers als de consument”, zegt De Vliegher. Als er geen rotatie op een artikel zit, dan heb je als retailer te veel voorraad. Corona heeft voor een omslag gezorgd, waarbij we als wholesaler moesten schakelen. Leg de hardlopers in de winkel en laat de long tail maar door ons verzorgen.” 

Het nieuwe distributiecentrum in cijfers

  • 8.000 sku’s waarvan 2.400 met eigen verpakking
  • 1.200.000 coupes kabel productie p/jr
  • 4.000.000 blisters-, karton- en zakjes verpakking p/jr
  • 110.000 zendingen p/jr
  • 2.500.000 orderlijnen
  • 21.500 m2 magazijn met een hoogte van 14,7m
  • 3.500 m2 productie
  • 16.500 pallet plaatsen
  • 20.406 plastic bins
  • 23 robots

Eltra, Temse (B), +32 (0)3 780 67 30, www.eltra.be, info@eltra.be