Met de winkel in Heerenveen breidt Praxis het aantal Phygital bouwmarkten opnieuw uit. 

Deze Phygital Store is een belangrijk concept voor Praxis. Dat zegt Guy Colleau, CEO van Praxis-moeder Maxeda in een uitgebreid interview met MIX: “De winkel waar we het fysieke van de winkelvloer combineren met alle digitale mogelijkheden. En dat gaat verder dan alleen e-commerce.” Er zijn nu acht Praxis Phygital’s en het is een leercurve voor Maxeda.

Tempo omhoog naar 20 per jaar

“We proberen te leren hoe we digital kunnen gebruiken, niet alleen vanaf de sofa, maar ook vanuit instore. Bovenop de vijf Phygital-winkels zullen we er dit jaar tien openen of ombouwen. Met die vijftien hebben we dan het format gedefinieerd dat we gaan uitrollen. En dat zullen we vanaf 2023 doen in een tempo van 20 per jaar. Tot die tijd leren we iedere week. Zo hebben we al veranderingen aangebracht, ook in de eerste vijf winkels. De aanpassing van digitale tools is een ‘ongoing journey’, maar we ontwikkelen breder en evalueren ook voortdurend het assortiment, de routing, de promotie en digital. Zo hebben we bijvoorbeeld de verfafdeling aangepast. Die werkte niet naar verwachting. En hij werkt nu wel.”

Dit is een passage uit een uitgebreid interview met Maxeda-CEO Guy Colleau uit MIX 2022-3.