Maxeda DIY Group, de moeder van Praxis, Brico en Brico Planit, heeft vandaag de lancering aangekondigd van een online marketplace op de websites en apps van haar bouwmarkt-ketens. "Uiteindelijk zullen we meer dan een miljoen producten aan onze klanten kunnen aanbieden."

Daarmee is Maxeda de eerste doe-het-zelfretailer in de Benelux die een marketplace start. De marketplace, die geïntegreerd is in de bestaande websites en apps van Brico.be en Praxis.nl, stelt Maxeda in staat om klanten online een oneindig groot doe-het-zelf-assortiment aan te bieden. De plannen van Maxeda voor een DHZ-marktplaats dateren al van 2020. En Praxis-directeur Corine Duchenne kondigde Praxis' Marketplace eind 2022 al in MIX aan

Journalist Arjan van Oosterhout schreef in 2021 al een uitgebreid artikel in MIX over de kansen van een online Marketplace in DHZ.

"Uiteindelijk meer dan een miljoen producten"

Sonja Kester, Marketplace manager Maxeda DIY Group: “Met de marketplace willen wij het voor onze klanten nog makkelijker maken om alle producten voor hun klus en tuin projecten op één plek te vinden. Het aantal verkooppartners op de marketplace groeit snel. De mogelijkheden voor het uitbreiden van het marketplace assortiment zijn daarmee eindeloos en uiteindelijk zullen we meer dan een miljoen producten aan onze klanten kunnen aanbieden.”

Al 10.000 extra producten bovenop aanbod van 90.000

Met de hulp van zorgvuldig geselecteerde verkooppartners breiden Brico en Praxis het bestaande assortiment uit en worden nieuwe productcategorieën toegevoegd. De websites en apps van Brico en Praxis worden door de marketplace de meest uitgebreide one-stop-shop voor doe-het-zelf producten voor onze Belgische, Luxemburgse en Nederlandse consumenten. Bij de lancering van de marketplace hebben zich al verschillende verkooppartners aangesloten en zij bieden online meer dan 10.000 producten aan. Dit aantal komt bovenop de 90.000 producten die al te koop waren via Brico.be, Praxis.nl en de bijbehorende apps. Via de marketplace zal Maxeda uiteindelijk meer dan een miljoen producten aan haar klanten kunnen aanbieden.

Keuze voor klanten uitbreiden

Guy Colleau, CEO Maxeda DIY Group: “Brico en Praxis willen de keuze voor onze klanten uitbreiden en hen in staat stellen hun volledige klus te voltooien via onze one-stop-shop. De marketplace levert hier een grote bijdrage aan. Een groot deel van de klanten begint hun zoektocht naar producten namelijk online. Met het lanceren van de marketplace maken we het voor onze klanten nog makkelijker om alle producten voor hun klus en tuin projecten op één plek te vinden. Met ondersteuning van Mirakl zijn de marketplace producten naadloos geïntegreerd in de voor onze klanten al bekende websites en apps.”

Geselecteerde verkooppartners

Om de kwaliteit te waarborgen worden verkooppartners eerst uitgebreid geverifieerd voordat ze toegang krijgen tot de marketplace. Zo moeten de arbeidsomstandigheden waaronder de producten worden gemaakt goed zijn en is het belangrijk dat de producten van hout FSC of PFEC zijn gecertificeerd. Producten die worden aangeboden door verkooppartners zijn makkelijk te herkennen op de website door de vermelding van 'verkocht en bezorgd door' bij het product. 

Zie eerdere berichten van MIX over Marketplaces in DHZ-retail. Of lees hoe Nederlandse DHZ-retailers presteren met hun webshops.