In Hoogeveen staat de testwinkel van het nieuwe Praxis-format. We treffen er modulaire assortimenten waar iedere winkel mee kan inspelen op de kansen in zijn verzorgingsgebied. Wij zien er de nodige connectie met Praxis’ online-elementen en een winkel die veel rustiger en overzichtelijker is.

Praxis Hoogeveen is de pilot-vestiging van Praxis’ nieuwste winkelconcept. We kregen een rondleiding van Praxis-directeur Corine Duchenne. “Dit project hadden we iets eerder gepland, maar door corona heeft het iets langer geduurd. Je ziet het concept hier in een winkel van 2.800 m2. We hebben er bewust voor gekozen het nieuwe winkelconcept eerst voor een kleinere winkel uit te werken. In een grotere Praxis of in een Praxis Mega loop je natuurlijk niet zo snel aan tegen beperkingen in ruimte.” In Hoogeveen moest de gevel toch vernieuwd worden, dus werd dát de pilot-store van het nieuwste Praxis-concept.

"Wij weten dat 60% van onze klanten hun klusreis online beginnen"

Kruispunt digitaal en fysiek

Praxis prijst Hoogeveen aan als pilot van het Phygital­-concept, een kruising tussen fysiek en digitaal. En als we de winkel bezoeken, zien we inderdaad diverse koppelingen met online. Bij de configuratoren kunnen klanten doorgaan met het ontwerp dat ze thuis online al maakten. Andersom kunnen ze het ontwerp uit de winkel thuis online weer oppakken en verder uitwerken. Ook zien we assortimenten waarin de winkel sommige producten alleen als showmodel toont en heel soepel naar de webshop verwijst voor daadwerkelijke aanschaf. Dwars door de winkel heen zien we heel veel verwijzingen naar het Praxis Plus-programma. Dat is het loyaliteitsprogramma dat gekoppeld is aan de app. Het biedt twee uur gratis een aanhanger te leen, bijzondere aanbiedingen en meer extra services. Het aantal downloads en registraties stijgt al twee jaar met de dag, horen we in de winkel. Zo zijn de app en Praxis Plus belangrijke troeven om ‘de Makers’ online al te omarmen. Duchenne: “Wij weten dat 60% van onze klanten hun klusreis online beginnen. Dat kan op de website zijn, in de app of bijvoorbeeld in een van onze digitale folders. Maar we zien klanten niet alleen online starten en vervolgens naar de winkel komen. We zien ze ook vanuit de winkel naar online gaan, van online naar de winkel en weer naar online terug. Wij willen het de klant makkelijk maken, op iedere stap die hij kiest in zijn klantreis.”

Direct na de ingang kom je binnen in de machines en ‘het hardere kluswerk’. Opvallend voor Praxis

Webshop en app instore

Terug naar de fysieke winkel: aan de buitengevel zie je meteen de aandacht die Praxis geeft aan de 24/7 webshop en de voordelen van de app. En als je binnenkomt valt een vriendelijke entree op met pasfoto’s en quotes van ‘De Makers’ zoals Praxis zijn klanten noemt. Overal zien we dat de winkel de klant aanspreekt met ‘je’ en ‘jij’. Dat versterkt het clubgevoel van ‘Makers’ onder elkaar. Zo zien we in het centrale gangpad ook ‘Favorieten van de Makers’, een sympathiekere variant dan de zoveelste standaard kortingsactie. Met een opvallend anders gekleurde banier en een idem dito pallet-rand. Direct na de ingang kom je binnen in de machines en ‘het hardere kluswerk’. Opvallend voor Praxis dat zich altijd als de decoratieve bouwmarkt positioneerde. De verfafdeling staat nu meteen links om de hoek, is anders vormgegeven en helder wit in plaats van het eerdere grijs. Deze routing is niet direct de vaste indeling, deze wordt per winkel bepaald.

Inspelen op winkelgebied

Deze andere indeling is het gevolg van een nieuwe benadering van Praxis. Bij de ontwikkeling van deze winkel zijn ze met een stofkam door alle assortimenten gegaan. Duchenne: “Je ziet in deze winkel evenveel producten als voorheen. Het was niet de bedoeling om het assortiment te verkleinen, we hebben alleen andere keuzes gemaakt. Kwamen we bijvoorbeeld ergens drie slowmovers van hetzelfde tegen, dan werden er twee gesaneerd en mocht er eentje blijven. Op basis van verkoopdata, al mochten sommige producten blijven om de klus compleet te maken. Zo proberen we slim om te gaan met slowmovers, de hardlopers en kansrijke groepen meer ruimte te geven en zo het winkelbeeld rustiger en overzichtelijker te maken.” Tegelijk legde Praxis een puzzel van assortimenten die in iedere winkel anders kan worden gelegd op basis details van het verzorgingsgebied, de kracht van de lokale winkel en de ruimte in het concurrentieveld. In Hoogeveen zien we bijvoorbeeld serieus veel hout en plaatmateriaal en veel tuin, zeker voor een winkel van 2.800 m2. Duchenne: “We hebben de vloeren, tuin en het technische assortiment hier permanent meer ruimte gegeven en je ziet aan de verkoopcijfers meteen dat dat werkt.”

Configuratoren en bulkpleinen

Op verschillende plekken in de winkel zien we configuratoren. Die maken het mogelijk om een badkamermeubel te ontwerpen, raambekleding te kiezen en op maat te bestellen en de juiste deur inclusief beslag te selecteren. De ene configurator is van Praxis zelf en bevat misschien wel meerdere merken, een ander is van een merkfabrikant, maar wel in Praxis-look. Ook zien we overal in de winkel zogeheten ‘bulkpleinen’. Hotspots voor pallets vol actiewaren. Voortaan steeds dicht bij de categorie waar ze betrekking op hebben. Slim, want dat scheelt het Praxis-team veel gesjouw met de producten als de actie afgelopen is en ze het reguliere schap in kunnen. En voor de klant voorkom je de ergernis dat hij een keuze heeft gemaakt in het schap en onderweg naar de kassa onverwacht een alternatieve actie tegenkomt.

“Na dit format voor de kleinere winkels ontwikkelen we door voor grotere Praxis-­winkels en de Praxis Mega-winkels"

Processen en uitrol

Over het algemeen zit de winkel lekker vol voorraad en dat is belangrijk, horen we van het team op de vloer in Hoogeveen. Klanten checken vaak de voorraad online en komen dan pas naar de winkel. Als ze eenmaal in de winkel zijn, willen ze de voorraad ook echt tot hun beschikking hebben, anders zijn ze weg en komen ze misschien nooit meer terug. Wat het team ook belangrijk vindt is dat de winkel er rustiger uitziet, ruimtelijker, en dat de indeling meer rust geeft in de processen.

Duchenne – en heel Praxis – had deze Phygital Praxis graag eerder gewild, maar corona zorgde voor logische vertraging. Nu het nieuwe Praxis-concept eenmaal in Hoogeveen staat, zal de praktijk uitwijzen of alles naar verwachting werkt. Duchenne: “Na dit format voor de kleinere winkels ontwikkelen we door voor grotere Praxis-­winkels en de Praxis Mega-winkels. Als je het resultaat in Hoogeveen ziet, zou je dit morgen in alle Praxis-winkels in heel Nederland willen. We gaan de resultaten goed volgen, eventueel bijsturen en het concept de komende tijd verder door ontwikkelen. Dit jaar staan gelukkig al de volgende acht winkels op de ombouw-planning.”