Kingfischer heeft het eerste jaar achter de rug van het strategisch vijfjarenplan: One Kingfischer. Uniformering van assortiment, online business en operationele efficiency zijn de drie pijlers die £ 500 mln meer winst moeten brengen

Kingfischer is een van de grotere spelers op het internationale DHZ-toneel.

  • bijna 1.200 winkels
  • actief in 9 landen
  • £ 11,2 mrd omzet
  • £ 887 mln retail-winst

De moeder van o.a. Castorama, B&Q en Screwfix heeft in een jaar tijd 4% (waarde) van het assortiment geüniformeerd. Minder producten en minder leveranciers moeten tegelijkertijd de kosten drukken en het aanbod versterken. De uniformiteit zal eind van jaar 2 20% zijn en moet uiteindelijk £ 350 mln duurzame winst opleveren.

De online versterking zal £ 50 mln winst opleveren. De eerste stap op dat pad is gezet doro B&Q op een nieuw IT-platform te schoeien. Castorama France zal op dat zelfde systeem aangesloten worden.

Qua operational efficiency denkt Kingfischer £ 150 mln winst te kunnen behalen. Onderweg daarnaartoe werd het afgelopen jaar 15% overtollige meters van B&Q gesloten (65 winkels).

Via de website van InsightDIY kun je het Jaarverslag van Kingfischer downloaden.