Met 18.000 is de nieuwe Bauhaus in Venlo een grote. De winkel bewijst dat de keten zich niet per se aan een keurslijf houdt. Met diverse nieuwe assortimenten, lay-outs en presentaties is de derde Bauhaus heel anders dan zijn voorgangers in Groningen en Hengelo. Met 15% groei ligt de keten op koers. En de keten dendert door: vier nieuwe vestigingen staan op de agenda tot en met 2020, net als e-commerce.

We kregen vandaag een sneak preview van Bauhaus-directeur Herwin Oost en zagen o.a.:

  • Een mooie locatie
  • Toegangsweg Trefcenter
  • 18.000 m2 in totaal
  • Andere winkellay-out, middenpaden in breedte
  • Een enorm tuincentrum (5.000 m)
  • 400 m dierbenodigdheden en -voeders (uniek)
  • Vier shop-in-shops van tuinmachines (Powerworks, Ryobi, Stiga en Bosch)
  • Demotuin met 12 modeltuinen
  • Tuinmeubelplein (beetje laat)
  • Nieuwe positie verfbalie in decohoek
  • Nieuwe uitstraling World of Powertools
  • Nieuwe inrichting Drive-in
  • Zaagafdeling in bouwmarkt én in Drive-in
  • Self-scan-kassa's
  • Minstens 20% 'eigen merken'
  • Voorbereiding e-commerce

Nederland nog lang niet vol
Volgens Herwin Oost (directeur Bauhaus Nederland) en Johannes Harter (Bauhaus Europa) is Nederland nog lang niet vol. Harter: “Op iedere plek op de kaart waar we een pijltje gooien, treffen we een gebied vol koopkracht.” Nederland doet het volgens hem behoorlijk. Oost rept van een plus van 15% ten opzichte van vorig jaar. Venlo was de eerste locatie die Bauhaus in Nederland op het oog had, memoreert Harter. “Dat was al in 2007. We twijfelden toen om wel of niet naar Nederland te komen. Uiteindelijk kozen we eerst voor een ander land. Toen we daarna toch voor Nederland besloten kwamen we in de molen van bouwvergunningen en eerste, tweede en derde keer naar de Raad van state, zoals dat hier gaat.”

Expansie op koers
Inmiddels heeft Bauhaus zijn expansie op koers. In 2019 gaan vestigingen open in Den Hoorn en Leeuwarden. En 2020 wordt volgens Harter echt interessant met Amersfoort en Haarlem Cruqius. “Dat zijn weer echt grote winkels, net als Groningen en Venlo.” Over Den Hoorn gesproken: die winkel ligt dicht in de buurt van twee Hornbach-winkels. “Dat wordt inderdaad spannend”, zeggen Harter en Oost. “Maar we zullen zien. Wij liggen als enige aan de andere kant van de nieuwe snelweg. Dat kan misschien een voordeel zijn.”

In Groningen en Hengelo zie je het verschil tussen een A-locatie en een AA-locatie. Oost: “In Groningen loopt het vanaf het begin supergoed. Daar liggen we heel centraal en hebben we ook vele spontane aanloop. In Hengelo zijn we meer een destination-shop, waar mensen speciaal naar ons toe moeten komen. Dat kostte iets meer aanlooptijd.”

Meer lezen over Bauhaus Venlo? Check MIX 2018-5 (eind augustus).